کشف کهکشانی که پس از رشد سریع به یک‌باره ساکت شد!

ستاره‌شناسان دانشگاه کالیفرنیا (University of California) به‌تازگی کهکشانی عظیم و نادر را کشف کرده‌اند که حدود ۱۲ میلیارد سال پیش و در آغاز شکل‌گیری جهان به سرعت رشد کرد؛ سپس فعالیتش به‌طور ناگهانی متوقف گردید. این کهکشان موسوم به XMM-2599 تا وقتی که کیهان تنها یک میلیارد سال قدمت داشت، تعداد بسیار زیادی از ستاره‌ها را در خود تشکیل داد. اخترشناسان مدعی شدند تنها هشت میلیون سال بعد، این کهکشان به طور ناگهانی غیرفعال شده و علت آن نیز نامشخص است. لازم به توضیح است انفجار بیگ‌بنگ که جهان را به وجود آورد، ۱۳.۸۲ میلیارد سال پیش رخ داد.

بنجامین فارست (Benjamin Forrest)، از محققان گروه فیزیک و نجوم این دانشگاه، عنوان می‌کند: «پیش از اینکه کیهان به سن ۲ میلیارد سالگی برسد، XMM-2599 توانسته بود جرمی معادل بیش از ۳۰۰ میلیارد خورشید را تشکیل دهد و همین امر آن را به یک کهکشان بسیار بزرگ بدل کرده بود.» این کهکشان عظیم در اوج فعالیت خود موجب تولد بیش از هزار جرم خورشیدی (solar mass) در سال شد. برای مقایسه می‌توان به کهکشان راه شیری اشاره نمود که در حال حاضر هر ساله فقط یک جرم خورشیدی متشکل از ستاره‌های جدید را تشکیل می‌دهد. گفتنی است جرم خورشیدی یک یکای استاندارد برای اندازه‌گیری جرم در اخترشناسی است و مقدار آن برابر با جرم خورشید می‌باشد.

جیلیان ویلسون (Gillian Wilson)، از دیگر محققان پروژه، می‌گوید: «چیزی که کهکشان XMM-2599 را بسیار جالب و غیرمعمول می‌کند این است که دیگر ستاره‌ای در آن تشکیل نمی‌گردد.» پژوهشگران درحال انجام تحقیقات بیشتری پیرامون کهکشان مرموز یادشده هستند.

منبع dailymail