آزمایش رصدخانه خورشیدی که از لبه فضا اقدام به تصویربرداری می‌کند

مؤسسه تحقیقاتی آمریکایی سَوث‌وست (Southwest Research Institute به‌اختصار SWRI) موفق شد رصدخانه خورشیدی مینیاتوری خود را توسط یک بالون و تحت نظارت اداره مأموریت فناوری فضایی (STMD) به پرواز درآورده و مورد آزمایش قرار دهد. این رصدخانه موسوم به SSIPP که دقتی بالا داشته و قابل استفاده مجدد است، دارای ابعادی به‌اندازه یک یخچال کوچک و وزن ۱۶۰ پوند می‌باشد. طی این آزمایش، رصدخانه مذکور توسط یک بالون استراتوسفری به‌مدت ۷۵ دقیقه به جمع‌آوری تصاویری از خورشید پرداخت.

SSIPP داده‌های خورشیدی را با استفاده از ابزارهای مادون قرمز و ماوراء بنفش بر روی یک میز اپتیکی (optical table)، مشابه آنچه در رصدخانه‌های زمینی استفاده می‌شود، گردآوری می‌نماید. لازم به توضیح است میز اپتیکی یکی از اساسی‌ترین نیازهای آزمایشگاه‌های اپتیک، لیزر و فوتونیک بوده و جهت نگهداری از دستگاه‌ها، چیدمان‌ها و ابزارآلات مورد استفاده در آزمایش‌های اپتیکی و مهندسی طراحی می‌شوند.

این رصدخانه می‌تواند با هزینه‌ای نسبتاً کم، حدود ۲۰ مایل بالاتر از سطح زمین و در لبه فضا تصاویر خورشیدی را تهیه کند. SSIPP همچنین قادر است از ایجاد هرگونه دگرگونی و تغییر در تصاویر که به‌خاطر اتمسفر زمین ایجاد می‌شوند، جلوگیری نماید. درباره دقت تصویربرداری این رصدخانه اطلاعات استانداردی ارائه نشده اما گفته می‌شود SSIPP قادر است از جسمی به اندازه یک سکه که در فاصله یک مایلی قرار گرفته به‌وضوح تصویربرداری کند. گفتنی است تأمین بودجه رصدخانه یادشده توسط ناسا و از طریق برنامه فرصت‌های پرواز (Flight Opportunities Program) این سازمان صورت گرفته است.