از بین بردن ماهواره‌ها با استفاده از نوار و چسب رسانا

ماهواره‌های رها شده در فضا، چالش زباله‌های فضایی را بدتر می‌کنند و در نتیجه پرتاب ماهواره‌های جدید در آینده سخت‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود. در همین راستا شرکت تذرس آنلیمیتد (Tethers Unlimited) سامانه‌ای شامل یک نوار و چسب رسانا ابداع کرده که با کمک آن می‌توان ماهواره‌های بی‌استفاده را به اتمسفر زمین کشاند تا بسوزند.

این راه حل ارزان شامل یک نوار  بلند ۲۳۰ فوتی است که در آن یک چسب رسانا وجود دارد. این نوار که ترمیناتور (Terminator Tape) نام دارد به ماهواره‌ها متصل می‌شود و آن‌ها را به مدار پایینی زمین منتقل می‌کند تا در اتمسفر بسوزند. شرکت مذکور برای آزمایش این فناوری جدید، در ژوئن سال گذشته میلادی ماژول ترمیناتور را به یک ماهواره مکعبی پروکس-۱ (Prox-1) متصل کرد و به فضا فرستاد.

این ماژول فقط ۲ پوند وزن دارد و به‌اندازه یک دفتر است که می‌توان آن را به بخش خارجی ماهواره نیز چسباند. زمانی‌ که دیگر به پروکس-۱ نیازی نبود، ماژول به وسیله یک سیگنال الکتریکی فعال شد. البته زمان روشن شدن سیگنال الکتریکی را می‌توان از قبل تعیین کرد یا به وسیله خود ماهواره آن را فعال نمود. پس از فعال شدن ماژول، نوار ترمیناتور مانند دُم ماهواره عمل می‌کند و در نتیجه فعل و انفعال آن با جاذبه زمین و میدان مغناطیسی، نوعی نیروی کشش تولید شده، به‌تدریج ماهواره به مدار پایینی زمین کشیده می‌شود. با کاهش ارتفاع، ماهواره وارد اتمسفر زمین شده و می‌سوزد.

به‌طور معمول، هنگامی که سوخت ماهواره‌ها تمام شود، ارتفاعشان کاهش می‌یابد و وارد مدار پایینی زمین می‌شوند؛ اما این روند به‌کندی اتفاق می‌افتد. محققان شرکت یادشده ادعا می‌کنند با استفاده از این روش، ارتفاع ماهواره ۲۴ بار سریع‌تر از حالت معمولی کاهش می‌یابد.

راب هویت (Rob Hoy)، مدیرعامل تذرس آنلیمیتد، می‌گوید: «همان‌طور که برنامه‌ریزی کرده بودیم، ۳ ماه پس از پرتاب ماهواره، ترمیناتور فعال شد. با توجه به مشاهدات شبکه نظارت فضایی آمریکا (U.S. Space Surveillance Network) متوجه شدیم که ماهواره بلافاصله پس از فعال شدن ترمیناتور، در حال خروج از مدار است. این آزمایش موفقیت‌آمیز نشان می‌دهد فناوری سبک و ارزان ما برای از مدار خارج کردن ماهواره‌ها کارساز است.» این شرکت تصمیم دارد در مرحله بعد دو ماهواره یکسان را به فضا بفرستد که یکی از آن‌ها مجهز به نوار ترمیناتور است؛ آزمایشی که هدف از آن بررسی میزان موفقیت این طرح است.