ثبت تصاویری شگفت‌انگیز از خورشید برای نخستین بار

0 407

بزرگ‌ترین تلسکوپ خورشیدی دنیا به‌نام دنیل کا. اینوی (Daniel K. Inouye) به‌تازگی تصاویری بسیار باکیفیت از خورشید را ثبت کرده است. تلسکوپ مذکور برای خلق این تصاویر حیرت‌انگیز به‌مدت ۱۰ دقیقه سطح خورشید را رصد کرد. فایل ویدئویی که این تصاویر در آن منتشر شده جزئیاتی به کوچکی ۳۰ کیلومتر را نشان می‌دهد که با توجه به قطر ۱.۴ میلیون کیلومتری خورشید و فاصله ۱۴۹ میلیون کیلومتری آن از زمین، خارق‌العاده است. 

در تصاویر منتشرشده شاهد منظره‌ای از خورشید هستیم که بسیار فراتر از آن چیزی است که ابزارهای قبلی ثبت کرده بودند. این تصاویر با کمک ابزار VBI تلسکوپ یادشده گرفته شده است. ابزار تصویربرداری VBI مجهز به یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی می‌باشد که در کنار آینه بزرگ تلسکوپ می‌تواند جزئیاتی با اندازه‌ای در حدود ۲۵ کیلومتر را در سطح خورشید تفکیک نماید. در این ویدئو، نقاط روشن، پلاسمای داغی را نشان می‌دهند که در حال پرتاب شدن به فضا هستند و خطوط تاریک نیز پلاسمای بازگشتی به سطح خورشید و در حال خنک شدن می‌باشند.

گفتنی است تلسکوپ دنیل کا. اینوی در قله هالئاکالا (Haleakalā) در هاوایی قرار دارد. این تلسکوپ مجهز به یک آینه عظیم ۱۳ فوتی است که بزرگ‌ترین آینه‌ نصب‌شده بر روی یک تلسکوپ خورشیدی محسوب می‌گردد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14715
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها