تعقیب ماهواره جاسوسی آمریکا توسط ماهواره روسی

0 602

یک ماهواره روسی به نام کاسموس ۲۵۴۲ (Kosmos 2542) اخیراً به ماهواره جاسوسی آمریکا نزدیک شده و نگرانی‌هایی را در ایالات متحده به‌وجود آورده است. عمده دلایل نگرانی بابت ماهواره روسی، مشخص نبودن هدف آن عنوان شده، زیرا ماهواره‌ای که کاسموس ۲۵۴۲ به آن نزدیک شده، خود یک ماهواره جاسوسی است.

به‌ بیان ساده‌تر می‌توان گفت ماهواره روسی از ماهواره جاسوسی آمریکا که USA 245 نام دارد جاسوسی می‌کند؛ یا حداقل با دقت بیشتری نسبت به سایر ماهواره‌ها بر آن نظارت دارد. این ماهواره به منظور نظارت بر دیگر ماهواره‌ها به مدار پایین زمین پرتاب شد و اکنون به‌نظر می‌رسد که نظارت خود بر ماهواره آمریکا را بیشتر کرده باشد.

نخستین بار ماهواره کاسموس ۲۴۵۲ با مانورهای متعدد خود به منظور نزدیک شدن به ماهواره USA 245، توجهات را به خود جلب کرد. این ماهواره با روشن کردن پیشرانه‌های خود و نزدیک شدن به ماهواره آمریکایی، آن را به صورت مستمر تحت نظر دارد. این دو ماهواره فاصله‌ای میان ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر دارند که عملاً آن‌ها را به همسایه همدیگر بدل می‌کند. البته ماهواره روسی به آرامی در حال تغییر مسیر و دور شدن از USA 245 است، ولی حداقل برای هفته‌ها و ماه‌ها در دید ماهواره آمریکایی قرار خواهد داشت.

در تمام ماه ژانویه ماهواره‌های ردیاب توانستند حرکت‌ها و مانور‌های کاسموس ۲۵۴۲ را تحت نظر بگیرند. این ماهواره‌ها متوجه رفتار و حرکات عجیب آن شده بودند و از همین رو طی ماه گذشته میلادی مشغول نظارت بر آن بودند. کاسموس ۲۵۴۲ نوامبر سال گذشته میلادی به فضا پرتاب شد و در طول ماه ژانویه سال جاری میلادی به آرامی به ماهواره USA 245 نزدیک شده است. این ماهواره آمریکایی تحت تملک دفتر ملی شناسایی (National Reconnaissance Office) در ایالات متحده قرار دارد و هدف آن جاسوسی از اقصی نقاط کره زمین است.

دفتر مذکور که وابسته به ارتش آمریکا بوده و در حوزه نظارت تخصص دارد، تعداد زیادی از ماهواره‌‌های جاسوسی را هدایت می‌کند؛ در نتیجه احتمالاً اهداف ماهواره USA 245 نباید مشخص شوند. همچنین تنها اشتراک این دو ماهواره مدار یکسان آن‌ها نیست؛ بلکه آن‌ها هر ۱۰ روز یک‌بار با فاصله بسیاری کمی از کنار یکدیگر عبور می‌کنند. مایکل تامپسون (Michael Thompson)، استادیار دانشگاه پردو آمریکا (Purdue University)، در این رابطه می‌گوید: «این اقدامی مشکوک است اما چیزی را ثابت نمی‌کند، زیرا ماهواره‌های متعددی در این مدار قرار دارند.»

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14714
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها