ماهواره نظامی ژاپن برای مقابله با تهدید کره شمالی پرتاب شد

0 620

آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (JAXA) یک ماهواره نظامی سنجش از دور را به فضا پرتاب کرد. این ماهواره با نام IGS Optical-7 متعلق به دفتر اطلاعات و تحقیقات کابینه ژاپن (CSICE) می‌باشد.؛ سازمانی که درواقع آژانس جاسوسی ژاپن بوده و هم‌رده با سازمان سیا (CIA) محسوب می‌گردد. IGS مخفف عبارت Information Gathering Satellite به‌معنای ماهواره جمع‌آوری اطلاعات است. پیشینه این ماهواره به سال ۱۹۹۸ بازمی‌گردد که پس از برخی آزمایش‌های خطرناک موشکی کره شمالی در سال ۱۹۹۸ ژاپنی‌ها احساس کردند که نیاز به جمع‌آوری برخی اطلاعات حیاتی برای کمک به تشخیص تهدیدات و اقدامات خصمانه در منطقه شرق آسیا دارند.

در ابتدا تصمیم ژاپنی‌ها این بود که با آمریکا همکاری کنند اما به‌دلیل اینکه آمریکایی‌ها در ازای هر عکس ماهواره‌ای طلب مبلغ ۱۰هزار دلار پول کردند، تصمیم گرفتند سامانه دفاعی بومی خود را برپا نمایند. در سال ۲۰۰۳ اولین ماهواره بومی IGS که توسط صنایع سنگین میتسوبیشی (Mitsubishi Heavy Industries) ساخته شده بود با موفقیت در مدار قرار گرفت. IGS-7 آخرین ماهواره‌ای است که میتسوبیشی برای این سامانه ساخته‌ است. این ماهواره با ۸۵۰ کیلوگرم وزن در مدار لئو قرار گرفت و ارتفاع آن از ۴۸۵ تا ۴۹۱ کیلومتر متغیر خواهد بود. از عمر و سنجشگر نوری این ماهواره اطلاعاتی مطرح نشده‌ است اما قدرت تفکیک آن ۴۰ سانتی‌متر می‌باشد.

پیش از این شش ماهواره IGS دیگر در سه نسل مختلف توسط ژاپن به فضا پرتاب شده‌اند. ژاپنی‌ها در هر نسل مشخصات فنی ماهواره‌ها را ارتقا داده‌اند:

نسل اول شامل IGS-1 و IGS-2 می‌شود این دو ماهواره در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ پرتاب شدند.

نسل دوم شامل IGS-3 و IGS-4 است. این دو ماهواره‌ نیز در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ در مدار قرار گرفتند. 

نسل سوم ماهواره‌های IGS شامل ماهواره‌های شماره‌های ۵ تا ۷ می‌شود که شماره‌های ۵ و ۶ در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ پرتاب شدند.

گفتنی است مطابق اعلام مقامات ژاپن، IGS-7 علاوه‌بر مأموریت‌های نظامی به انجام مأموریت‌های غیرنظامی از جمله نظارت بر بلایای طبیعی نیز خواهد پرداخت. پرتاب این ماهواره روز یکشنبه ۹ فوریه (۲۰ بهمن) ساعت ۱۰:۳۴ به وقت محلی (۵:۰۴ به وقت ایران) از پایگاه فضایی تانگشیما (Tanegashima Space Center) و توسط ماهواره‌بر H-2 صورت پذیرفت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14703
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها