شرکت آمریکایی درصدد فروش فناوری‌های ماهواره‌ای خود به‌دلیل ورشکستگی

0 642

شرکت آمریکایی وکتور لانچ (Vector Launch)، فعال در زمینه‌های پرتاب ماهواره‌های کوچک، به‌تازگی اعلام کرده که به‌دلیل ورشکستگی، در حال برنامه‌ریزی برای فروش فناوری ماهواره‌ای خود به شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) یا پیشنهاددهندگان دیگر است. وکتور مدتی پس از آنکه يكی از سرمايه‌گذاران مهم شركت، به‌دليل نگرانی‌هایی که درباره وضعیت مدیریتی داشت حمایت خود را از اين شركت قطع نمود، بیش از ۱۵۰ کارمند خود را اخراج کرد.

این شرکت در جریان کنفرانسی در اوت۲۰۱۹ اعلام کرد که موفق به امضای قراردادی ۳.۴ میلیون دلاری با نیروی هوایی ارتش آمریکا (US Air Force) برای پرتاب تعدادی محموله نامشخص در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ شده است. اما تنها دو روز بعد از این قدرت‌نمایی و خبرهای خوب، وکتور بار دیگر خبرساز شد. کارمندانی که به دفاتر این شرکت مراجعه کردند با خبر تعطیلی آن و بیکار شدن خود مواجه گشتند! شایعات حکایت از آن داشتند که شرکت با یک بحران مالی مواجه شده است اما وکتور از ارائه اطلاعاتی غیر از این که جیم کانترل (Jim Cantrell) مؤسس شرکت، دیگر با وکتور همکاری نمی‌کند، خودداری می‌کرد. اندکی بعد وکتور بیانیه‌ای صادر کرد که در آن گفته شده بود: «در پاسخ به تغییراتی قابل‌توجه در تأمین مالی، شرکت وکتور تصمیم گرفته تا فعلا فعالیت‌های خود را متوقف کند.»

گفتنی است لاکهید مارتین تاکنون با خرید فناوری ماهواره‌ای گلکتیک‌اسکای (GalacticSky) این شرکت به ارزش ۴.۲۵ میلیون دلار موافقت کرده است. گلکتیک‌اسکای پلتفرمی نرم‌افزار محور است که امکان فرمان تغییر مأموریت در مدار را برای ماهواره‌ها فراهم می‌آورد.

فناوری گلکتیک‌اسکای پیش از این باعث جنجال میان این دو شرکت شده بود. پس از آنکه لاکهید در مارس۲۰۱۹ از فناوری ماهواره‌ای نرم‌افزارمحور اسمارست (SmartSat) خودرونمایی کرد، وکتور با ادعای نقض حق ثبت‌اختراع خود علیه این شرکت شکایت کرد؛ اما با توجه به مذاکرات مداوم با لاکهید، این شکایت را در ماه ژوئیه پس گرفت.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14699
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها