یک ماهواره مخابراتی به‌زودی در مدار منفجر می‌شود

0 886

یک ماهواره مخابراتی به‌دلیل برخورد با یک شیء در فضا در خطر انفجار قرار گرفته است. این ماهواره با نام اسپیس‌وی-۱ (Spaceway-1) متعلق به شرکت دایرکت‌تی‌وی (DirecTV) که توسط شرکت بوئینگ (Boeing) ساخته شده، در دسامبر۲۰۱۹ دچار یک اختلال اساسی شد و همین امر خسارت غیرقابل‌جبرانی را به باتری‌های آن وارد آورد. هرچنداسپیس‌وی-۱ در ماه‌های اخیر برای تأمین انرژی مورد نیاز خود از پنل‌های خورشیدی‌اش بهره می‌برد، اما باتری‌های آن می‌بایست فعال شوند، چرا که به زودی در فضا معلق و سرگردان می‌شود؛ اتفاقی که بنابر اعلام دایرکت‌تی‌وی در ۲۵فوریه سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

البته ماهواره مذکور در حال حاضر فعال نیست و کمیسیون فدرال ارتباطات (Federal Communications Commission) در آمریکا برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی به ماهواره‌های دیگر، اجازه داده اپراتور این ماهواره آن را به ارتفاعی بالاتر در مدار زمین منتقل کند. اسپیس‌وی-۱ از سال ۲۰۰۵ در ارتفاع حدود ۲۲۰۰۰ مایلی از سطح زمین و به‌منظور فراهم‌آوری پوشش تلویزیونی با کیفیت بالا قرار داشت، اما بعدها فقط نقش یک ماهواره پشتیبان را ایفا می‌کرد. 

دایرکت‌تی‌وی از کمیسیون فدرال ارتباطات درخواست کرده ماهواره را به ارتفاعی ۱۸۰ مایل بالاتر از مکان فعلی و به مداری بالاتر موسوم به «مدار قبرستان» (graveyard orbit) منتقل نموده تا در آنجا منفجر شود. از سرویس خارج کردن ماهواره‌ها به طور معمول شامل آزاد کردن تمام نیروی پیشران است؛ فرایندی که بسته به میزان سوخت باقیمانده ممکن است چندماه به‌طول بیانجامد. اما این ماهواره در معرض انفجار است و چنین فرصتی وجود ندارد؛ بنابراین کمیسیون فدرال ارتباطات با درخواست دایرکت‌تی‌وی موافقت کرده است.

اسپیس‌وی-۱ با وزن حدود ۶۰۰۰ کیلوگرم دارای ۷۲ ترانسپاندر باند کا (Ka-band) و باس ماهواره‌ای بوئینگ ۷۰۲ (Boeing 702) می‌باشد. این ماهواره در تاریخ ۲۶آوریل۲۰۰۵ توسط ماهواره‌بر زنیت-۳‌اس‌ال (Zenit-3SL) به فضا پرتاب شد.

منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14697
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها