کشف یک سامانه ستاره‌ای موسوم به خون‌آشام!

گروهی از ستاره‌شناسان یک سامانه ستاره‌ای را در فاصله سه هزار سال نوری از زمین کشف کرده‌اند که به «ستاره خون‌آشام» (Vampire Star) مشهور شده است. آن‌ها شواهدی از وجود یک کوتوله سفید (White dwarf) در نزدیکی صورت فلکی کژدم (Scorpius) یافته‌اند که یک کوتوله قهوه‌ای (Brown dwarf) بسیار کوچک‌تر نیز همراه آن است. کوتوله‌های سفید، ستارگانی هستند که همه هیدروژن خود را می‌سوزانند؛ در حالی که کوتوله‌های قهوه‌ای، اجرامی هستند که برای سیاره بودن، بیش از اندازه بزرگ و برای ستاره بودن، بیش از اندازه کوچک می‌باشند. لازم به توضیح است سامانه ستاره‌ای به تعداد کمی از ستارگانی اطلاق می‌شود که با نیروی گرانشی به یکدیگر وابسته بوده و بر گرد یکدیگر می‌چرخند.

رایان ریدن هارپر (Ryan Ridden-Harper)، پژوهشگر دانشگاه ملی استرالیا (ANU) و سرپرست این پروژه، می‌گوید: «این رویداد نادر، انفجاری از یک نواختر (nova) کوتوله است که به‌عنوان یک سامانه ستاره‌ای خون‌آشام شناخته می‌شود.» هارپر و گروهش هنگام جستجو در میان داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler) این ستاره را که در میان تاریکی فضا پنهان شده بود، کشف کردند. اگرچه این سامانه ستاره‌ای بسیار کم‌نور و حدود یک میلیون برابر کم‌نورتر از آن است که چشمان ما از عهده دیدن آن برآید، داده‌های تلسکوپ کپلر آن را به نمایش درآوردند.

هارپر افزود: «داده‌های کپلر، یک دوره ۳۰ روزه را نشان می‌دهند که این نواختر طی آن ۱۶۰۰ برابر درخشان‌تر می‌شود و سپس نور آن به سرعت کاهش می‌یابد تا به تدریج به روشنایی طبیعی خود بازگردد.» این درخشش، ناشی از موادی است که کوتوله سفید، آن‌ها را از کوتوله قهوه‌ای به سوی خود جذب می‌کند و این مواد به شکل یک صفحه، دور کوتوله سفید قرار می‌گیرند. این صفحه در اوج طغیان خود به حرارت ۱۱۷۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد.

پژوهشگران باور دارند کشف آن‌ها که با همکاری موسسه علوم تلسکوپ فضایی (Stsci) و دانشگاه نوتردام (University of Notre Dame) آمریکا انجام شده، می‌تواند بینش‌های جدیدی در مورد این سامانه ستاره‌ای فراهم کند.

به‌گفته هارپر، گام بعدی پژوهشگران این است که داده‌های تلسکوپ کپلر را با اطلاعات تلسکوپ تس (Tess) ادغام کنند. وی اضافه می‌کند: «این کار می‌تواند امکان درک سریع‌ترین انفجارهای جهان را برای ما فراهم آورد. امکان دارد بتوانیم رخدادهای نادری کشف کنیم که هیچ تلسکوپ دیگری امکان کشف آن‌ها را ندارد.»