اولین پرتاب ۲۰۲۰ آرین اسپیس و ارسال دو ماهواره مهم به فضا

0 688

شرکت اروپایی ارائه‌کننده خدمات پرتاب‌های فضایی آرین اسپیس (Arianespace)، تقویم پرتاب‌های فضایی سال ۲۰۲۰ خود را با پرتاب دو ماهواره مخابراتی به مدارهای انتقالی زمین‌ثابت آغاز کرد. این شرکت در روز پنج‌شنبه ۱۶ ژانویه توسط ماهواره‌بر آریان ۵ (Ariane 5) دو ماهواره یوتلست کانکت (Eutelsat Konnect) و جی‌ست-۳۰ (GSAT-30) را از پایگاه فضایی گویان (Guiana Space Center) به فضا فرستاد.

ماهواره ۳۶۰۰ کیلوگرمی یوتلست کانکت متعلق به شرکت یوتلست، هم یک نقطه عطف فناورانه برای اروپا محسوب می‌شود و هم یک ریسک برای این شرکت. در واقع شرکت یوتلست پس از لغو تصمیم سرمایه‌گذاری در یکی از ماهواره‌های ویاست (Viasat)، تصمیم به صرف این مبلغ برای ماهواره کانکت گرفت و اکنون باید دید که ریسک یوتلست جواب می‌دهد یا خیر. سازمان فضایی اروپا (ESA) و سازمان فضایی فرانسه (CNES) برای تامین بودجه ساخت ماهواره کانکت به یوتسلت کمک کردند چرا که در ساخت این ماهواره از یک پلتفرم ماهواره‌ای جدید با نام نئوست (Neosat) استفاده شده است. هدف برنامه نئوست کاهش هزینه‌های تولید ماهواره و کمک به ماهواره‌سازان اروپایی برای رقابت با آمریکا و آسیا می‌باشد.

تالس آلنیا اسپیس  (Thales Alenia Space)ماهواره تمام الکتریکی کانکت را بر پایه باس ماهواره‌ای نئوست توسعه داده است که البته این شرکت نام آن را اسپیس‌باس نئو  (Spacebus Neo) گذاشته است. لازم به ذکر است که در توسعه برخی قطعات باس ماهواره‌ای اسپیس‌باس نئو از فناوری چاپ سه‌بعدی استفاده شده است.

به گفته یوهان لروی (Yohann Leroy) نایب رییس یوتلست، ساخت ماهواره کانکت ۴ سال به طول انجامیده است. این شرکت قصد دارد پهنای باند ۷۵ گیگابیت بر ثانیه‌ای کانکت که در باند Ka فعالیت می‌کند را بین قاره آفریقا و بخش‌های غربی اروپا توزیع کند. ابتدا قرار بود این ماهواره تنها آفریقا را پوشش دهد و یوتلست برای پوشش اروپا با ویاست همکاری کند اما در سال 2018 این شرکت تصمیم گرفت که پوشش کانکت را افزایش داده و با ویاست رقابت کند. ماهواره بعدی یوتلست با نام کانکت VHTS که پهنای باند 500 گیگابیت بر ثانیه‌ای تنها برای پوشش اروپا خواهد داشت، در سال ۲۰۲۲ به فضا ارسال می‌گردد.

ماهواره جی‌ست-۳۰ که مجهز به ۱۲ ترانسپاندر باند C و ۱۲ ترانسپاندر باند Ku می‌باشد، به عنوان جایگزینی برای ماهواره ۱۵ ساله اینست-4آ (INSAT-4A) به مدار GEO ارسال شد. پوشش باند Ku این ماهواره ۳۴۰۰ کیلوگرمی محدود به هند خواهد بود اما ظرفیت باند C آن اروپا، بخشی از آسیا و استرالیا را پوشش می‌دهد. این ماهواره توسط ایسرو (ISRO) ساخته شده و برای خدمات پخش گسترده و ارتباطات پهن‌باند استفاده می‌شود.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14677
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها