سفر شش ماهه دانه‌های سیب درخت معروف نیوتن به فضا

0 438

دانه‌های سیب درخت مشهوری که ایساک نیوتون (Isaac Newton)، دانشمند مشهور، توسط آن جاذبه را کشف کرده بود، پس از شش ماه ماندن در فضا، به زمین بازگردانده شدند و نهال پرورش یافته آن توسط یک فضانورد مجدداً در خانه این دانشمند کاشته شد.

این دانه‌های سیب در سال ۲۰۱۵ توسط تیم پیک (Tim Peake)، فضانورد انگلیسی، به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شده بودند و در سال ۲۰۱۶ به زمین منتقل شدند تا پرورش یافته و به نهال‌ تبدیل گردند. حال، این نهال‌های پرورش یافته، توسط پیک در حیاط خانه نیوتون در شهر لینکلن‌شر (Lincolnshire) انگلستان کاشته شدند.


پیک اظهار کرد: «این مأموریت من در فضا پرینسیپیا (Principia) نام داشت و برای ادای احترام به کار بزرگ نیوتن بود که منجر به تغییر نگرش جهان در مورد پدیده گرانش شد.» وی ادامه داد: «می‌خواستم مأموریتی که انجام می‌دهم موجب الهام‌بخشی به دیگران به‌ویژه جوانان باشد. حال، به لطف پرورش‌های دقیق، این دانه‌ها که با من در فضا بودند، به نهال‌هایی جوان تبدیل شده‌اند.» این نهال‌ها به جز خانه نیوتون در مکان‌های دیگری همچون حیاط آزمایشگاه ملی فیزیک دانشگاه میدلسکس (Middlesex) انگلستان کاشته شده‌اند.

درخت اصلی الهام‌بخش نیوتون، سال‌ها توسط خانواده‌ وی و نسل‌های بعدی او نگهداری شد تا اینکه در سال ۱۸۱۶، طوفانی اتفاق افتاد و موجب افتادن آن گردید. البته خوشبختانه بخش اصلی این درخت آسیبی ندید و ریشه‌ آن دوباره جان گرفت و رشد کرد. این درخت هنوز هم وجود دارد و در انگلستان نگهداری و محافظت می‌شود؛ مردم زیادی نیز از آن بازدید می‌کنند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14652
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها