1398/10/26

سفر شش ماهه دانه‌های سیب درخت معروف نیوتن به فضا

دانه‌های سیب درخت مشهوری که ایساک نیوتون (Isaac Newton)، دانشمند مشهور، توسط آن جاذبه را کشف کرده بود، پس از شش ماه ماندن در فضا، به زمین بازگردانده شدند و نهال پرورش یافته آن توسط یک فضانورد مجدداً در خانه این دانشمند کاشته شد.
سفر شش ماهه دانه‌های سیب درخت معروف نیوتن به فضا

این دانه‌های سیب در سال ۲۰۱۵ توسط تیم پیک (Tim Peake)، فضانورد انگلیسی، به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شده بودند و در سال ۲۰۱۶ به زمین منتقل شدند تا پرورش یافته و به نهال‌ تبدیل گردند. حال، این نهال‌های پرورش یافته، توسط پیک در حیاط خانه نیوتون در شهر لینکلن‌شر (Lincolnshire) انگلستان کاشته شدند.

سفر شش ماهه دانه‌های سیب درخت معروف نیوتن به فضا

پیک اظهار کرد: «این مأموریت من در فضا پرینسیپیا (Principia) نام داشت و برای ادای احترام به کار بزرگ نیوتن بود که منجر به تغییر نگرش جهان در مورد پدیده گرانش شد.» وی ادامه داد: «می‌خواستم مأموریتی که انجام می‌دهم موجب الهام‌بخشی به دیگران به‌ویژه جوانان باشد. حال، به لطف پرورش‌های دقیق، این دانه‌ها که با من در فضا بودند، به نهال‌هایی جوان تبدیل شده‌اند.» این نهال‌ها به جز خانه نیوتون در مکان‌های دیگری همچون حیاط آزمایشگاه ملی فیزیک دانشگاه میدلسکس (Middlesex) انگلستان کاشته شده‌اند.

سفر شش ماهه دانه‌های سیب درخت معروف نیوتن به فضا

درخت اصلی الهام‌بخش نیوتون، سال‌ها توسط خانواده‌ وی و نسل‌های بعدی او نگهداری شد تا اینکه در سال ۱۸۱۶، طوفانی اتفاق افتاد و موجب افتادن آن گردید. البته خوشبختانه بخش اصلی این درخت آسیبی ندید و ریشه‌ آن دوباره جان گرفت و رشد کرد. این درخت هنوز هم وجود دارد و در انگلستان نگهداری و محافظت می‌شود؛ مردم زیادی نیز از آن بازدید می‌کنند.

سازمان ها | Middlesex University