1398/10/25

کشف کوچک‌ترین توده‌های ماده تاریک توسط تلسکوپ فضایی هابل

مطابق اعلام ناسا، تلسکوپ فضایی هابل با استفاده از یک روش رصدی جدید، مقدمات کشف کوچک‌ترین توده‌های ماده تاریک شناخته شده تا به امروز را فراهم کرده است. کشفی که به نوعی یکی از پیش‌بینی‌های بنیادین علم کیهان‌شناسی با عنوان «ماده تاریک سرد» (cold dark matter)‌ را تأیید می‌کند.
کشف کوچک‌ترین توده‌های ماده تاریک توسط تلسکوپ فضایی هابل

بر اساس تازه‌ترین مشاهدات، ازاین‌پس می‌توان گفت که ماده تاریک، امکان جمع شدن در توده‌هایی را دارد که بسیار کوچک هستند. بر اساس نظریه ماده تاریک سرد، کهکشان‌ها در ابرهایی از ماده تاریک شکل می‌گیرند و در آن‌ها قرار دارند. ماده تاریک از ذراتی کُند و سرد ساخته شده که با قرارگیری در کنار هم می‌توانند سازه‌هایی با جرمی صدها و هزاران برابر کهکشان راه شیری را تشکیل دهند؛ این ذرات همچنین توانایی تشکیل توده‌هایی با جرمی معادل یک فضاپیمای تجاری را دارا هستند.

کشف کوچک‌ترین توده‌های ماده تاریک توسط تلسکوپ فضایی هابل

در روش مورد استفاده دانشمندان ناسا برخلاف روش معمول که با پیدا کردن تاثیرات گرانشی ستاره‌ها به صورت غیرمستقیم می‌توان وجود ماده تاریک را تأیید کرد، ایده‌ای متفاوت در نظر گرفته شد. محققان این بار هشت اختروَش یا کوازار (Quasar) را که به دور سیاه‌چاله‌ها گردش می‌کردند، تحت نظر گرفتند. نور گازهایی که به دور این سیاه‌چاله‌ها می‌گشتند، با عبور از اثر گرانشی کهکشان نزدیک که درست مثل یک ذره‌بین عمل می‌کند، به تلسکوپ فضایی هابل رسیده و کشف اعلام شده را ممکن کرد.

تصوری از یک کوازار

کشف اخیر در مورد توده‌های ماده تاریک، اطلاعات شگفت‌انگیزی را در مورد این پدیده در اختیار ما قرار می‌دهد. ماده تاریک نوعی ماده نامرئی است که حجم عظیمی از جرم کیهان را به خود اختصاص داده و بستری برای شکل‌گیری کهکشان‌ها ایجاد می‌کند. چالش پیدا کردن توده‌های کوچک ماده تاریک هم تعداد ستاره‌های اندک قرار گرفته در آن‌هاست؛ موضوعی که یافتن این توده‌ها را دشوار می‌کند. تیم محققان توانستند توده‌های ماده تاریک مورد نظر را در راستای نور رسیده به تلسکوپ، بین فاصله موجود از کوازارها تا زمین کشف نمایند.

سازمان ها | NASA