شناسایی برخورد یک کهکشان با کهکشان راه شیری توسط تلسکوپ تس

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام (University of Birmingham) انگلیس اظهار کرده‌اند با کمک تلسکوپ فضایی تس (TESS) ناسا موفق به شناسایی برخورد یک کهکشان با کهکشان راه شیری شده‌اند.

یک ستاره درخشان و مجزا به‌نام وی ایندی (ν Indi) که در صورت فلکی هندی (Indu) قرار دارد و از نیمکره جنوبی قابل مشاهده است به تلسکوپ تس کمک کرده تا دریابد کهکشان راه شیری در اوایل زمان تشکیل خود با کهکشان کوچک‌تر دیگری به نام گایا-انسلادوس (Gaia-Enceladus) برخورد کرده است.

طی این مطالعه پژوهشگران برای به‌دست آوردن اطلاعاتی از ستاره مذکور و بررسی این اطلاعات، از داده‌های چند ماهواره و تلسکوپ استفاده نمودند. پژوهشگران با استفاده از نوسانات طبیعی این ستاره و با کمک داده‌های اخترلرزه‌شناسی (Asteroseismology) که توسط تلسکوپ تس جمع‌آوری شده، زمان تولد این ستاره را تشخیص دادند.

هنگامی که پژوهشگران داده‌های این تلسکوپ را با داده‌های تلسکوپ فضایی گایا (Gaia) آژانس فضایی اروپا (ESA) ترکیب کردند، دریافتند که این ستاره کهن در زمان تشکیل اولیه کهکشان راه شیری متولد شده اما برخورد کهکشان گایا-انسلادوس جهت حرکت او در کهکشان را تغییر داده است.

بیل چاپلین (Bill Chaplin)، استاد اخترفیزیک دانشگاه بیرمنگام و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «از آنجا که حرکت ستاره وی ایندی تحت تأثیر برخورد گایا-انسلادوس قرار گرفته بود، این برخورد قطعاً پس از تشکیل ستاره رخ داده است.» چاپلین اضافه می‌کند: «این تحقیقات به خوبی نشان می‌دهد که تلسکوپ فضایی تس ابزار بسیار پیشرفته و خوبی برای جمع‌آوری و بررسی ستاره‌ها و کهکشان‌های اطراف کهکشان راه شیری است.»