1398/10/25

پیشرفتی مهم در مسیر توسعه نخستین بادبان خورشیدی چین

مؤسسه چینی اتوماسیون شن‌یانگ (Shenyang Institute of Automation به‌اختصار SIA) به‌تازگی اعلام کرده نخستین بادبان خورشیدی چین به‌نام سیاسیل-۱ (SIASAIL-I) برخی فناوری‌های کلیدی مداری را با موفقیت پست‌سر گذاشته است؛ امری که به‌عنوان پیشرفتی مهم در مسیر توسعه بادبان خورشیدی چین محسوب می‌شود.
پیشرفتی مهم در مسیر توسعه نخستین بادبان خورشیدی چین

مؤسسه چینی شن‌یانگ (Shenyang Institute of Automation به‌اختصار SIA) به‌تازگی اعلام کرده نخستین بادبان خورشیدی چین به‌نام سیاسیل-۱ (SIASAIL-I) برخی آزمایش‌های فناوری‌های کلیدی مداری را با موفقیت پست‌سر گذاشته است؛ امری که به‌عنوان پیشرفتی مهم در مسیر توسعه بادبان خورشیدی چین محسوب می‌شود. از جمله این آزمایش‌ها می‌توان به انجام تست‌هایی روی سامانه استقرار میکروماهواره (micro-satellite deployment system) و مواد غشای بادبان اشاره نمود. لیو جینگو (Liu Jinguo)، معاون مدیر دفتر تحقیقات SIA، دراین‌باره می‌گوید: «ما موفق به جمع کردن غشای انعطاف‌پذیر این بادبان و قرار دادن آن در دستگاه استقرار (deployment machine) شدیم؛ دستگاهی که از یک توپ بیلیارد کوچکتر است.»

پیشرفتی مهم در مسیر توسعه نخستین بادبان خورشیدی چین

این بادبان خورشیدی توسط آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) توسعه یافته و در حقیقت فضاپیمایی است که نیرویش را از نور منعکس‌شده خورشید بر غشای خود تأمین می‌کند. از آنجایی که این فضاپیما هیچ سوخت شیمیایی جانبی مصرف نمی‌کند، می‌تواند به‌عنوان تنها فضاپیمای چینی درنظر گرفته شود که امکان خروج از منظومه شمسی را دارد. بادبان خورشیدی مذکور می‌تواند در زمینه‌های مختلف کاوش‌های فضایی از جمله اکتشافات سیارک‌ها، رصد طوفان‌های ژئومغناطیسی و اکتشافات مربوط به قطب‌های خورشید مورد استفاده قرار گیرد.
منبع: spacedaily