1398/10/26

تصویر تلسکوپ هابل از روبانی زیبا در فضا!

تلسکوپ هابل ناسا تصویری از بقایای ابرنواختری (Supernova) به‌نام SN 1006 در کهکشان راه شیری را ثبت کرده که بیش از هزار سال پیش به‌وقوع پیوسته و مانند روبانی زیبا به‌نظر می‌رسد.
تصویر تلسکوپ هابل از روبانی زیبا در فضا!

تلسکوپ هابل ناسا تصویری از بقایای ابرنواختری (Supernova) به‌نام SN 1006 در کهکشان راه شیری را ثبت کرده که بیش از هزار سال پیش به‌وقوع پیوسته و مانند روبانی زیبا به‌نظر می‌رسد. در پس‌زمینه این تصویر نیز می‌توان کهکشان‌هایی را به نظاره نشست که در فاصله بسیار دور قرار داشته و به شکل اشیایی نارنجی‌رنگ قابل مشاهده هستند.

تصویر تلسکوپ هابل از روبانی زیبا در فضا!

گفتنی است زندگی پرجرم‌ترین ستاره‌های عالم با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر به پایان می‌رسد. ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره‌ در حال مرگ شروع به خاموش شدن می‌کند.

سازمان ها | NASA

کاوش‌های فضایی | عکس و فیلم و اینفوگرافیک |

تصویر زیبایی از میدان‌های مغناطیسی یک کهکشان‌ مارپیچی

1398/09/23
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کهکشان‌های مارپیچی (spiral galaxy)، مانند کهکشان راه‌شیری، توسط میدان‌های مغناطیسی شکل می‌گیرند؛ میدان‌هایی که برای چشم انسان نامرئی است.

تصویر زیبا و خیال‌انگیز تلسکوپ هابل از یک سحابی

1398/09/27
ناسا تصویر زیبایی از یک سحابی (nebula) به‌نام NGC 5189 را منتشر کرده که در ژوئیه۲۰۱۲ توسط تلسکوپ هابل ثبت شده است.

تصویر کهکشانی مارپیچی با شمشی از ستاره‌ها در مرکز آن

1398/10/06
تلسکوپ هابل تصویری از یک کهکشان مارپیچی (Spiral galaxy) به‌نام IC 2051 را ثبت کرده که در قسمت جنوبی صورت فلکی کوهمیز (Mensa) در فاصله حدوداً ۸۵میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.

تصویر زیبای ناسا از سحابی قو؛ محل تشکیل ستارگان

1398/10/24
ناسا تصویری از یک سحابی (Nebula) با نام نعل اسب (Omega) را منتشر کرده که توسط رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ معروف به سوفیا (SOFIA) به ثبت رسیده است.

نقشه ماهواره‌ای وضعیت زمین‌لرزه شهرستان فاریاب استان کرمان در ۸فروردین۹۹

به‌گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در تاریخ ۸فروردین و در ساعت ۱۱:۱۰:۴۳، زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۵.۴ در مقیاس ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین شهرستان فاریاب در استان کرمان را لرزانده است. در همین راستا سازمان فضایی ایران نقشه‌ای را با استفاده از داده‌های ماهواره‌های سنجش از دور سنتینل-۲ (Sentinel-2) و همچنین پروژه اوپن‌استریت‌مپ (OpenStreetMap) تهیه کرده که بیانگر وضعیت کاربری‌های مهم موجود در منطقه و تأثیر آن‌ها از زلزله مذکور می‌باشد. سنتینل-۲ توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) و به‌عنوان بخشی از برنامه کوپرنیک (Copernicus) توسعه یافته و شامل دو ماهواره سنتینل-۲آ و سنتینل-۲بی می‌شود که به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ به فضا پرتاب شدند. هر کدام این ماهواره‌ها ۱۱۳۰ کیلوگرم وزن داشته و اکنون در مدار خورشید آهنگ و در ارتفاع حدود ۷۸۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته‌اند. عمر طراحی این‌ ماهواره‌ها ۷.۲۵ سال است که در صورت سوخت‌رسانی به آن‌ها تا ۱۲ سال افزایش می‌یابد. همچنین قرار است ماهواره‌های سنتینل-۲سی و ۲دی نیز در آینده در مدار قرار گیرند.