1398/10/28

حضور هزاران ستاره بیگانه در کهکشان راه شیری

اخترشناسان اخیراً اظهار کرده‌اند هزاران ستاره بیگانه در کهکشان ما وجود دارد که از کهکشان راه شیری نیامده‌اند. آن‌ها چند هزار ستاره جوان عجیب در اطراف کهکشان راه شیری شناسایی کرده‌اند و پس از بررسی‌ها دریافتند ستاره‌های مذکور از مواد ابرهای ماژلانی (Magellanic Clouds) کوچک و بزرگ شکل گرفته‌اند.
حضور هزاران ستاره بیگانه در کهکشان راه شیری

اخترشناسان اخیراً اظهار کرده‌اند هزاران ستاره بیگانه در کهکشان ما وجود دارد که از کهکشان راه شیری نیامده‌اند. آن‌ها چند هزار ستاره جوان عجیب در اطراف کهکشان راه شیری شناسایی کرده‌اند و پس از بررسی‌ها دریافتند ستاره‌های مذکور از مواد ابرهای ماژلانی (Magellanic Clouds) کوچک و بزرگ شکل گرفته‌اند.

ابرهای ماژلانی کوچک و بزرگ کهکشان‌های کوتوله نامنظمی هستند که به دور کهکشان راه شیری می‌چرخند. این دو کهکشان که در مقایسه با راه شیری اندازه کوچک‌تری دارند، مانند آن دارای میلیون‌ها ستاره بوده و در نیمکره جنوبی آسمان در صورت فلکی صلیب جنوبی (Crux) دیده می‌شوند. این ستاره‌های نسبتاً جوان در اطراف و به نوعی گوشه کهکشان راه شیری مستقر هستند و بنابر گفته اخترشناسان، این ناحیه از کهکشان بر خلاف مرکز آن منطقه‌ای نیست که ستاره‌های زیادی تولید کند.

حضور هزاران ستاره بیگانه در کهکشان راه شیری

آدریان پرایس ولان (Adrian Price-Whelan)، پژوهشگر مؤسسه اخترفیزیک محاسباتی فلاتیرون (Flatiron Institute’s Center for Computational Astrophysics) در نیویورک و نویسنده اصلی مقاله، می‌گوید: «منطقه‌ای که این ستاره‌ها در آن حضور دارند بسیار دور است. تجزیه و تحلیل ما نشان داد که ظاهراً ستاره‌ها از مواد غیرمعمول تشکیل شده‌اند.»

به‌گفته پژوهشگران، عبور گاز حاصل از جریان ماژلانی (Magellanic Stream) از گازهای اطراف کهکشان راه شیری می‌تواند علت تولید ستاره‌های مذکور در این ناحیه باشد. هنگامی که این اتفاق بیفتد برخی از توده‌های گاز به اندازه کافی متراکم گشته و قادر به تشکیل ستاره خواهند شد. یافته‌های این مطالعه بسیار مهم است زیرا پژوهشگران با‌ بهره‌گیری از آن می‌توانند دقیقاً مشخص نمایند که جریان ماژلانی در کدام قسمت فضا قرار دارد. لازم به توضیح است نوار ماژلانی یا جریان ماژلانی، نواری است که از دو ابر ماژلانی کوچک و بزرگ رد می‌شود و به دیسک کهکشان راه شیری برخورد کرده و از آن نیز عبور می‌کند.