آغاز عملیات انتقال هسته مرکزی حامل فضایی غول‌پیکر SLS ناسا

عملیات انتقال هسته‌ مرکزی فضاپیمای غول‌پیکر اسپیس لانچ سیستم (Space Launch System به اختصار SLS)، به‌منظور انجام آزمایش‌های مهم و آماده‌سازی برای پرتاب از کارخانه‌ محل ساختش در شهر نیواورلئان به مقصد مرکز فضایی جان استنیس (John C. Stennis Space Center) در نزدیکی شهر بی‌سنت لوئیس (Bay St. Louis) در ایالت می‌سی‌سی‌پی آغاز شد.

هسته‌ مرکزی که قطعه‌ اصلی SLS محسوب می‌شود، در  این مرکز فضایی تحت آزمایش‌های کاملی قرار خواهد گرفت. هسته‌ حامل فضایی مذکور چهارشنبه ۸ژانویه پس از خروج از کارخانه، توسط شناور پگاسوس (Pegasus) ناسا بارگیری شد تا از مسیرهای آبی و پس از پیمودن بیش از ۴۰ مایل مسافت به مقصد یادشده منتقل گردد.

پیش‌تر جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، رئیس ناسا، اعلام کرد کار ساخت این حامل فضایی غول‌پیکر که قرار است در پروژه بازگشت به ماه موسوم به آرتمیس (Artemis) فضانوردان آمریکایی را به تنها قمر زمین ببرد، به پایان رسیده است. برایدنستاین وعده داد که مأموریت سفر به ماه در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

شایان ذکر است حامل فضایی ۶۵ متری SLS ناسا بلندترین فضاپیمایی است که تاکنون ساخته شده است. مطابق برنامه‌ریزی‌ها اولین پرواز SLS پس از انجام چندین پرواز آزمایشی بدون‌سرنشین، در ژوئن۲۰۲۰ صورت خواهد گرفت. کارشناسان امیدوار هستند با اتمام ساخت حامل فضایی یادشده بتوانند از آن برای حمل و پرتاب نسل جدید سفینه‌های فضایی ناسا با نام اوریون (Orion) استفاده نمایند و به این ترتیب فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی، کره ماه و حتی سیاره مریخ اعزام نمایند. گفتنی است SLS می‌تواند ۱۲۰ تن محموله را به مدار پایینی زمین برساند؛ این مقدار برابر همان مقداری است که حامل فضایی ساترن ۵ (Saturn V) حمل می‌کرد.