تصاویر ماهواره‌ای از محل سقوط هواپیمای بوئینگ خطوط هوایی اوکراین

0 1,512

شرکت ماکسار (Maxar Technologies) تصاویر ماهواره‌‌ای از منطقه سقوط هواپیمای اوکراینی را منتشر کرده که ادعا می‌کند پس از سقوط این هواپیما ثبت شده‌اند. تصاویر مذکور روز پنجشنبه ۹ژانویه، یک روز بعد از سانحه سقوط، توسط ماهواره‌های ورلدویو (WorldView) تهیه شده‌اند. تصویر اول توسط ورلدویو-۱ و توسط مادون قرمز دوم توسط ورلدویو-۲ گرفته شده‌ است.

ورلدویو ۱ و ۲ ماهواره تجاری دیده‌بانی زمین و متعلق به شرکت دیجیتال‌گلوب (DigitalGlobe)، زیرمجموعه ماکسار، هستند. ورلدویو-۱ در سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شد؛ پرتاب ورلدویو-۲ نیز پس از آن و در سال ۲۰۰۹ صورت گرفت. گفتنی است هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس (Boeing 737 MAX) متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۸ژانویه درحالیکه از تهران عازم کی‌یف بود، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق و در اثر اصابت موشک به آن سقوط کرد و تمام ۱۷۹ سرنشین آن جان باختند.

در همین راستا ستاد کل نیروهای مسلح ایران با صدور بیانیه‌ای اصابت موشک به این هواپیما را تأیید کرد؛ در این بیانیه با اشاره به شرایط درگیری میان نیروهای نظامی ایران و آمریکا آمده است: «پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک‌شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به‌صورت غیرعمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متأسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد.»

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14627
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها