پرتاب ماهواره مرموز و آغاز سال شلوغ پرتاب‌های فضایی چین

0 468

برنامه پرتاب‌های فضایی سال ۲۰۲۰ چین با ارسال یک ماهواره دیگر از سری ماهواره‌های TJSW آغاز شد. ماهواره TJSW-5 روز سه‌شنبه ۱۷دی توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ ۳بی (Long March 3B) به فضا پرتاب گشت اما مطابق عرف پرتاب‌ این سری از ماهواره‌های چینی هنوز اطلاعات چندانی از مشخصات این ماهواره منتشر نشده است.

هنگامی که نخستین ماهواره سری TJSW در سال ۲۰۱۵ به فضا ارسال شد، مقامات چینی اعلام کردند که این ماهواره با هدف آزمایش فناوری‌های مخابرات ماهواره‌ای در مدار GEO توسعه یافته و غالباً برای انجام آزمایش‌هایی در مورد مخابرات پهن‌باند در باند Ka استفاده می‌گردد. با این حال قبل از پرتاب TJSW-1 شایعاتی منتشر شده بود که دلالت بر نظامی بودن این ماهواره داشتند. براساس این شایعات، سری TJSW قرار بود یک سامانه هشدار سریع موشکی را در فضا تشکیل دهند که نمونه چینی سامانه SBIRS آمریکا باشد.

این پنهان‌کاری در پرتاب ماهواره‌های TJSW-2 در ژانویه ۲۰۱۷ و TJSW-3 در دسامبر ۲۰۱۸ نیز ادامه یافت. این ماهواره‌ها بر اساس باس ماهواره‌ای SAST-5000 توسعه یافته بودند و با وزن ۲۷۰۰ کیلوگرم در مدار GEO فعالیت می‌کنند. اما از ماهواره بعدی این سری، اطلاعات کمتری در دسترس می‌باشد. طبق گزارش‌های منتشرشده پس از پرتاب TJSW-4 در اکتبر۲۰۱۹، این ماهواره توسط آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) ساخته شده بود و هدف آن جمع‌آوری سیگنال‌های امواج زمینی و مشخص کردن موقعیت مکانی منابع ارسال آن‌ها بیان شده بود. بنابراین احتمال می‌رود که TJSW-5 نیز از لحاظ مشخصات و اهداف مشابه این ماهواره باشد.

بنابر اعلام سازمان علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) سال ۲۰۲۰ سال شلوغی در پرتاب‌های فضایی چین خواهد بود. انتظار می‌رود تعداد پرتاب‌های مداری امسال چین از عدد ۴۰ عبور کند؛ برخی از مهم‌ترین پرتاب‌های امسال این کشور عبارت‌اند از: پرتاب نخستین کاوشگر مریخ چین با نام هوژینگ-۱ (Huoxing-1)، تکمیل سامانه ناوبری ماهواره‌ای بیدو (Beidou)، بازگشت نمونه‌های جمع‌آوری شده از ماه به زمین و پرتاب‌های آزمایشی سه ماهواره‌بر جدید مجموعه لانگ مارچ.

منبع nasaspaceflight
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14616
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها