کشف ساختاری شبیه به آب‌نبات چوبی در مرکز کهکشان راه شیری!

0 542

به‌نظر می‌رسد کهکشان راه شیری نیز هر از گاهی به دنبال آب‌نبات چوبی باشد! براساس عکس جدیدی که از منطقه مرکزی این کهکشان منتشر شده، می‌توان ساختاری را مشاهده کرد که مشابه یک آب‌نبات چوبی عصا شکل است.

این عکس به کمک ابزاری به نام گیسمو (Goddard-IRAM Superconducting 2-Millimeter Observer به‌اختصار GISMO) ثبت شده که مشاهدات چند تلسکوپ در طول موج‌های مختلف را باهم ادغام کرده و تصویری خارق‌العاده را تهیه کرده است. دانشمندان قصد دارند با بررسی نواحی مرکزی کهکشان راه شیری، کلکسیون گاز‌ها و ابرهای کم‌حرارت را بیشتر و بهتر بشناسند؛ چرا که این گاز‌ها و گردوغبار، شاکله اصلی خورشید ما هستند.

محققین به منظور تشکیل تصویر نهایی، داده‌های ثبت‌شده توسط چند تلسکوپ را تجمیع کردند. در ابتدا به تصاویر مربوط به خود گیسمو پرداخته شد که در عکس، سبز رنگ هستند. پس از آن، داده‌های ماهواره هرشل (Herschel) آژانس فضایی اروپا (ESA) به‌منظور بررسی درخشش گردوغبار کم‌حرارت بررسی شد و از داده‌های گیسمو حذف گردید.

سپس داده‌های مادون‌قرمز به‌دست آمده از دستگاه SCUBA-2 تلسکوپ جیمز کلارک مکسول (JCMT) به داده‌های گیسمو اضافه شد که با رنگ آبی در تصویر مشخص شده‌اند. در انتها نیز داده‌های رادیویی با طول موج‌های بلندتر که از مؤسسه علوم ملی کارل (National Science Foundation’s Karl) دریافت شده بود به تصویر اضافه گردید و برای سهولت در تشخیص با رنگ قرمز قابل مشاهده هستند.

در نهایت با تجمیع این داده‌ها دانشمندان توانستند قلب پیچیده کهکشان راه شیری را بیشتر بشناسند. یوهانس اشتاگون (Johannes Staguhn) دانشمند ارشد پروژه گیسمو در این رابطه می‌گوید: «مرکز کهکشان ما ناحیه‌ای معمایی است. به‌دلیل سرعت بالا در این قسمت، اجسام بیشتر از همیشه با هم برخورد می‌کنند. گیسمو این فرصت را در اختیار ما می‌گذارد که این ناحیه از کهکشان راه شیری را به‌کمک طول موج‌های ۲ میلیمتری بررسی کنیم. علاوه بر این، این دستگاه فرصتی را فراهم می‌آورد تا با ادغام تصاویر ثبت‌شده با دیگر تلسکوپ‌ها، عکس‌های شگفت‌انگیزی خلق نماییم.»

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14588
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها