تصمیم شرکت تایوانی برای ارائه خدمات پرتاب توسط حامل فضایی هیبریدی

0 327

مطابق اعلام شرکت تایوانی تی‌اسپیس (TiSPACE)، این شرکت از اواخر سال ۲۰۲۰ ارائه خدمات پرتاب‌های تجاری توسط حامل فضایی هیبریدی (hybrid rocket)‌ به‌نام هپیث (HAPITH) را در سراسر جهان آغاز خواهد کرد. تی‌اسپیس اکنون در حال مذاکره با سایر کشورها برای اجاره تأسیسات پرتاب است. راهبرد شرکت مذکور پرتاب ماهواره‌هایی با وزن ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم و کاهش تعداد ماهواره‌ها در هر پرتاب اعلام شده است؛ به‌گونه‌ای که مشتریان مجبور نباشند برای انجام یک پرتاب، مدت‌زمانی طولانی صبر کنند.

این شرکت در سال ۲۰۱۶ توسط چن ین‌‌سن (Chen Yen-sen)، یکی از اعضای قدیمی ناسا، تأسیس شد؛ فردی که بیش از یک دهه در استخدام سازمان فضایی ملی تایوان (Taiwan’s National Space Organization به‌اختصار NSPO) بود. وی اخیراً NSPO را با هدف توسعه برنامه‌های تجاری حامل‌های فضایی هیبریدی تی‌اسپیس ترک کرد. در اوایل سال ۲۰۱۹ شرکت یادشده توانست بازده این نوع حامل‌های فضایی خود را افزایش دهد. مطابق اظهارات ین‌سن، موتورهای حامل‌های فضایی هیبریدی تی‌اسپیس قادر به تولید بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم نیروی پیشران هستند.

مدل موتور حامل فضایی هیبریدی تی‌اسپیس

مطابق آنچه اعلام شده پرتاب آزمایشی این حامل فضایی از محلی واقع در سواحل شرقی تایوان انجام خواهد شد و طی آن تی‌اسپیس قصد دارد محموله‌هایی را به مدارهای با ارتفاع ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتری سطح زمین ارسال نماید؛ در صورت دستیابی به این مهم، رکورد پرتاب حامل فضایی هیبریدی که اکنون تا ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری است، شکسته خواهد شد.

ین‌سن همچنین ابراز امیدواری کرد که تی‌اسپیس با ساخت یک پارک صنعتی فناوری فضایی تا سال ۲۰۲۳ قادر به پرتاب بیش از ۱۰۰ ماهواره در سال باشد. این هدف با توجه به اینکه در حال حاضر طی یک سال در سراسر جهان مجموعاً حدود ۱۰۰ پرتاب انجام می‌گیرد، بسیار بلندپروازانه به‌نظر می‌رسد. البته این اظهارات با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌ها درباره آینده بازار ماهواره‌های کوچک و توسعه و گسترش آن‌ها می‌تواند قابل توجیه باشد.

منبع spacewatch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14582
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها