سنگین‌ترین و پیشرفته‌ترین ماهواره تاریخ چین به فضا پرتاب شد

شرکت علوم و فناوری‌های هوافضای چین (China Aerospace Science and Technology coporation) طی پرتابی سنگین‌ترین و پیشرفته‌ترین ماهواره تاریخ چین را که متعلق به آکادمی فناوری‌های فضایی چین (CAST) است، به فضا پرتاب کرد. این ماهواره که شیجیان-۲۰ (Shijian-20) نام دارد در اصل جایگزین ماهواره شیجیان-۱۸ می‌باشد که پرتاب آن در سال ۲۰۱۷ ناموفق بود.

شیجیان-۲۰ یک ماهواره مخابراتی-آزمایشی است که با وزن ۷۶۰۰ کیلوگرم به سه ابزار مخابراتی مختلف مجهز است؛ اولین آن‌ها یک پکیج ترانسپاندر K-Band است که قادر به انتقال ۷۰ گیگابیت بر ثانیه اطلاعات می‌باشد. دومین ابزار شیجیان-۲۰ یک فرستنده لیزری مادون قرمز با توانایی انتقال ۴.۸ گیگابایت بر ثانیه داده است. به‌ نقل از منابع غربی، این ماهواره همچنین مجهز به یک محموله سرّی برای آزمایش ارتباطات کوانتومی است.

ماهواره‌های کوانتومی بر اساس درهم‌تنیدگی کوانتومی (Quantum entanglement) توسعه یافته‌اند. در این پدیده، دو ذره به هم مرتبط می‌شوند و هر تغییر در یکی از ذرات بلافاصله به تغییر وضعیت ذره‌ دیگر منجر خواهد شد؛ ویژگی کوانتومی درهم‌تنیدگی، اساس شبکه‌های ارتباطات امن کوانتومی را تشکیل می‌دهد، زیرا می‌توان هر گونه تداخل یا شنودی را تشخیص داد. در شبکه‌های ارتباطی کوانتومی، دو طرف ارتباط می‌توانند پیام‌های محرمانه‌ خود را با به اشتراک گذاشتن کلیدی رمزی‌ که بر اساس ویژگی‌های ذرات درهم‌تنیده کدگذاری شده است، انتقال دهند. ورود هر عنصر دیگری به این خط ارتباطی بر پدیده‌ درهم‌تنیدگی تأثیر می‌گذارد و حضورش به سرعت آشکار می‌شود.

گفتنی است پرتاب این ماهواره روز جمعه ۲۷‌دسامبر (۶‌دی) ساعت ۲۰:۳۹ به‌ وقت محلی (۱۵:۵۹ به وقت ایران) از پایگاه فضایی ونچانگ (Wenchang) توسط حامل فضایی لانگ‌مارچ-۵ (Long March 5) صورت گرفت.

منبع RocketLaunch.Live