ماهواره ژاپنی رکورد گینس را جابجا کرد

0 351

آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (JAXA) با قرار دادن ماهواره‌ای در فاصله ۱۶۷.۴ کیلومتری از سطح زمین، رکورد استقرار ماهواره در کم‌ترین ارتفاع مدار را از آن خود کرد. این دستگاه که تسوبامه (TSUBAME) نام دارد، از نوع ماهواره‌های آزمایش ارتفاع پایین (SLATS) است که فاصله زمانی ۲۳‌دسامبر‌۲۰۱۷ تا ۱اکتبر۲۰۱۹ را در مدار سپری کرد و طی همین بازه زمانی ارتفاع خود را تا ۱۶۷.۴ کیلومتر سطح زمین کاهش داد؛ ارتفاعی که تاکنون هیچ ماهواره دیگری توانایی فعالیت در آن را نداشته است. تسوبامه یک ماهواره‌ آزمایش فناوری با ۳۸۳ کیلوگرم وزن و عمر طراحی ۲ سال است که دارای حسگر نوری (اپتیکال) با قدرت تفکیک مکانی ۱۴ متر می‌باشد.

ماهواره‌های رصد زمین پلتفرم‌های فوق‌العاده‌ای برای بررسی سیاره زمین هستند. این دستگاه‌ها برای پوشش نواحی گسترده معمولاً در مدارهایی با ارتفاع تا ۲هزار کیلومتر مستقر می‌شوند اما همین امر موجب می‌گردد قدرت تفکیک مکانی تصاویر ثبت‌شده توسط آن‌ها کاهش پیدا کند.

هدف محققان ژاپنی از توسعه تسوبامه بررسی امکان استقرار ماهواره‌ها در ارتفاع بسیار پایین بین ۲۰۰ تا ۳۰۰‌ کیلومتر بود چرا که از این فاصله می‌توان تصاویر با کیفیت و قدرت تفکیک مکانی بالا ثبت کرد. اصلی‌ترین چالش ژاپنی‌ها در این مسیر، کشش جوی صدها برابر بیشتر نسبت به مدارهای بالاتر و  حضور اکسیژن اتمی بود که سرعت تخریب ماهواره را بالا می‌برد.

ژاپنی ها برای غلبه بر این مشکلات تسوبامه را از مواد خاص مقاوم در برابر اکسیژن ساخته و آن را به پیشرانه‌های جت گازی، موتور یونی و سامانه‌های موقعیت‌یابی دقیق مجهز کردند تا علاوه‌بر تصویربرداری، بر کشش جوی هم غلبه کند.

تسوبامه پس از پرتاب در سال ۲۰۱۷ مأموریتش را از ارتفاع ۲۷۱.۵ کیلومتری آغاز کرد اما با کاهش کنترل‌شده ارتفاع، تا ۱۶۷.۴ کیلومتری سطح زمین پایین آمده و ۷ روز را در این مدار سپری کرد. ژاپنی‌ها تأکید کرده‌اند که از این دستاورد برای کمک به پیشرفت علوم ماهواره‌ها و حل مشکلات جوامع بشری استفاده خواهند کرد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14560
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها