پرواز بالون به‌عنوان فاز آزمایشی پرتاب محموله توسط حامل فضایی

دو استارت‌آپ متعلق به دانشگاه استرالیای جنوبی (University of South Australia) در منطقه پتوود (Petwood) یک بالون استراتوسفری را به‌عنوان فاز آزمایشی برای انجام پرتاب محموله توسط حامل فضایی در سال ۲۰۲۰ به آسمان فرستادند. لوکس (Lux) و ریسرچ‌ست (ResearchSat) نام استارت‌آپ‌هایی است که در این پروژه با یکدیگر همکاری کردند. این دو استارت‌آپ در اولین برنامه حمایت مالی فضایی استرالیا در مرکز نوآوری و همکاری این دانشگاه موسوم به ICC شرکت می‌کنند.

لوکس یک استارت‌آپ فعال در زمینه رباتیک فضایی است و در حال ساخت ماهواره‌های مستقل جوی مجهز به دوربین‌هایی می‌باشد که تصاویر فضایی با وضوح بالا را ثبت کرده و بلافاصله به زمین ارسال می‌کنند. ماهواره جوی (Atmospheric satellite) نوعی‌ از ماهواره است که در ارتفاعات بالای جو زمین فعالیت می‌کند. ریسرچ‌ست نیز در حوزه ساخت ماهواره فعال بوده و در حال توسعه محموله‌های ماهواره‌ای کوچکی است که قادر به انتقال آزمایش‌های میکروبیولوژیکی (ریززیست‌شناسی) به فضا هستند.

از آنجایی که برای ارسال ماهواره‌های کوچک به یک سکوی پرتاب نیاز است، ریسرچ‌ست از بالون‌های استراتوسفری استارت‌آپ لوکس به‌عنوان وسیله‌ای ایده‌آل برای تحقق این امر استفاده کرد. جهت انجام آزمایش مذکور، این تیم بالونی پر شده از گاز هلیوم را به ارتفاع ۳۰ کیلومتری (سه برابر بیشتر از ارتفاع یک هواپیمای تجاری) به مدت دو ساعت ارسال کردند و به ردیابی آن توسط جی‌پی‌اس (GPS) پرداختند؛ سپس بالون را منفجر کرده و محموله آن را که به یک چتر نجات متصل بود، بدون خطر و به‌طور ایمن گرفتند.

جیبین جفری دهاناراج (Jibin Jeffrey Dhanaraj)، مدیر ارشد فناوری تحقیقاتی ریسرچ‌ست، می‌گوید: «دستگاه ما یک زیرسامانه ماهواره مکعبی است که برای انجام آزمایش به یک پوسته خارجی احتیاج دارد. بنابراین برای آزمایش عملکرد نمونه اولیه و جمع‌آوری داده‌ها به یک باس خارجی احتیاج داریم. بالون‌های استراتوسفری استارت‌آپ لوکس وسیله مناسبی برای تحقق این امر بودند. اکنون اطلاعات کافی در مورد فناوری فعلی خود برای پرتاب محموله‌ با استفاده از حامل‌های فضایی در سال آینده (میلادی) را در اختیار داریم.»

کاترینا آلبرت (Katrina Albert)، بنیانگذار استارت‌آپ لوکس، نیز معتقد است که پرتاب‌های آزمایشی موفق، داده‌های مهمی را به‌منظور بهبود و رفع مشکلات برای پرتاب‌های آینده در اختیار این استارت‌آپ قرار می‌دهد. وی همچنین عنوان می‌کند: «ما در حال کار با معدنچی‌ها و مهندسان هستیم تا بتوانیم اطلاعات ارزشمندی را برای آن‌ها فراهم آوریم؛ به‌علاوه، در حال برنامه‌ریزی طرح‌هایی برای سه معدن محلی هستیم تا در سال آینده بالون‌هایمان را بر فراز آن‌ها به پرواز درآوریم.»

منبع spacewatch