هسته اصلی سامانه موقعیت‌یابی بیدو با پرتاب دو ماهواره دیگر تکمیل شد

0 586

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (China Aerospace Science and Technology Corporation) با پرتاب دو ماهواره دیگر بیدو، پیش از آغاز خدمات جهانی در سال آینده، موفق به تکمیل هسته اصلی شبکه مکان‌یابی و زمان‌سنجی این سامانه موقعیت‌یابی مستقل چینی شد.

مطابق آنچه اعلام شده فقط ۲ ماهواره از این سامانه برای پرتاب باقی مانده که انتظار می‌رود در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به فضا ارسال شوند. سامانه بیدو با پرتاب این دو ماهواره و حدود ۶ ماه زودتر از برنامه زمان‌بندی اصلی، به‌طور کامل عملیاتی خواهد شد.

دو ماهواره‌ای که پرتاب شدند ۵۴ و ۵۵امین ماهواره‌های سامانه بیدو به شمار می‌روند. بیدو۳-ام۱۹ (BeiDou-3 M19) و بیدو۳-ام۲۰ (BeiDou-3 M19) که توسط آکادمی علوم فضایی چین (Chinese Academy of Sciences) ساخته شده‌اند با ۱۰۶۰ کیلوگرم وزن در مدار مئو و ارتفاع ۲۱۵۱۹ کیلومتری قرار گرفتند و حداقل تا ۱۲ سال آینده به ارائه خدمات خواهند پرداخت.

پرتاب مذکور توسط ماهواره‌بر لانگ‌‌مارچ-۳بی (LongMarch-3B) و از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang Satellite Launch Center) انجام شد. با این پرتاب، سامانه بیدو چین پس از جی‌پی‌اس (Global Positioning System به اختصار GPS) آمریکا و گلوناس (Global Navigation Satellite System به اختصار GLONASS) روسیه، سومین سامانه موقعیت‌یابی جهانی زنده است و پس از تکمیل نهایی آن، چین در این زمینه به طور کامل از رقبای خود بی‌نیاز خواهد شد. شایان ذکر است اتحادیه اروپا نیز در حال تلاش برای تکمیل سامانه موقعیت‌یابی جهانی گالیله (Galileo) می‌باشد. 


برنامه بیدو در سال ۲۰۰۰ به دنبال پرتاب اولین ماهواره مدار ژئو این پروژه آغاز شد. هدف چینی‌ها از این برنامه، ارائه خدمات موقعیت‌یابی جهانی به نیرو‌های نظامی این کشور، مردم و مشتری‌ها در سرتاسر جهان، بدون نیاز به رقبای خود است.


در سال ۲۰۱۲ بیدو قادر به پوشش کامل خدمات خود در چین و همسایه‌های این کشور شد و با تکمیل این سامانه قادر به ارائه خدمات موقعیت‌یابی به تمام مشتریان و کاربران خود در سرتاسر جهان خواهد بود. این خدمات برای مشتریان غیرنظامی چینی با دقت ۱۰ متر و برای نیرو‌های نظامی چین با دقت فوق‌العاده ۱۰ سانتی‌متر می‌باشد. چنین دقت بالایی توسط ۳۰ ماهواره فعال منظومه ماهواره‌ای بیدو (۲۴ ماهواره در مدار مئو و ۶ ماهواره در مدار ژئو) تأمین می‌گردد.

گفتنی است این پرتاب که روز دوشنبه ۱۶‌دسامبر (۲۵‌آذر) ساعت ۱۵:۰۷ به وقت محلی (۱۰:۳۷ به وقت ایران) انجام گرفت، ۳۲امین پرتاب چینی‌ها در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود که ۳۰ مورد آن‌ها موفق بوده‌اند. چین در سال ۲۰۱۹ بیش از هر کشور دیگری پرتاب ماهواره به فضا داشته است. 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14509
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها