پیش‌بینی دقیق‌تر و سریع‌تر وضع هوا با تلفیق داده‌های راداری و ماهواره‌ای

0 810

در هنگام وقوع طوفان‌های سهمگین و شرایط آب و هوایی فوق‌العاده، پیش‌بینی دقیق و سریع وضعیت هوا اهمیت بسیاری دارد و گاه حتی دقیقه‌ها نیز حیاتی می‌شوند. به‌ویژه اگر رویداد ویژه‌ای ‌مانند مسابقه فوتبال مهم یا مراسمی‌خاص در پیش باشد پیش‌بینی زودهنگام وضعیت هوا بسیار مهم می‌شود. پژوهشگران دپارتمان هواشناسی و علوم جوی (Department of Meteorology and Atmospheric Science) در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا (Pennsylvania State University) نشان داده‌اند که تلفیق داده‌های ماهواره‌ای و راداری هواشناسی با بهره‌گیری همزمان از مزایای هرکدام از این روش‌ها به پیش‌بینی سریع‌تر و دقیق‌تر وضعیت هوا کمک می‌کند. با این روش می‌توان وقوع تندبادها را ۳۰ دقیقه زودتر از روش‌های فعلی تشخیص داد.


مزیت ماهواره‌ها نسبت به رادارهای هواشناسی، امکان پیش‌بینی سریع‌تر وضعیت هوا با به‌کارگیری داده‌های آن‌هاست. برای مثال ماهواره هواشناسی آمریکایی گوئز-۱۶ (GOES-16) ده‌ها دقیقه پیش از رادارهای اثر دوپلر از تشکیل ابرهای طوفانی خبردار می‌شود. رادارهای اثر دوپلر متداول فقط بعد از شروع بارش باران متوجه طوفان می‌شوند. اما با وجود سرعت بیش‌تر در تشخیص طوفان‌ها، ماهواره‌ها محدودیت‌هایی دارند. ماهواره‌ها فقط لایه‌های فوقانی ابرها را می‌بینند اما نمی‌توانند از آنچه زیر آن‌ها رخ می‌دهد اطلاعی به دست بیاورند. این در حالی است که داده‌های راداری تصویری سه‌بعدی از طوفان‌ها فراهم می‌کنند و همچنین برای تعیین مسیر ابرها و طوفان‌های همراه با آذرخش و صاعقه، دقیق‌تر بوده و بیشتر قابل‌اتکا هستند. تلفیق داده‌های ماهواره‌ای و راداری باعث می‌شود مزایای هر کدام از آن‌ها باعث تکمیل یکدیگر شوند.


پژوهشگران حالت‌های مختلفی از تلفیق داده‌های ماهواره‌ای و راداری را امتحان کردند و به این نتیجه رسیدند که استفاده از داده‌های دمایی ماهواره‌ای ثبت‌شده در طول موج فروسرخ در تلفیق با داده‌های راداری سرعت شعاعی باد، بهترین نتایج را برای پیش‌بینی طوفان فراهم می‌کند. محققان برای بررسی روش‌های مختلف ترکیب داده، از داده‌های ماهواره‌ای و راداری ثبت‌شده در طوفان بزرگی که سال ۲۰۱۷ ایالت‌های ویومینگ (Wyoming) و نبراسکا (Nebraska) در آمریکا را درنوردید استفاده کرده‌اند. بهره‌گیری از این روش باعث شده است که پیش‌بینی تندبادها از حدود ۴۰ دقیقه قبل ممکن باشد و اطلاع‌رسانی عمومی ‌سریع‌تر انجام گیرد. در‌حال‌حاضر هشدار در مورد تندبادها فقط از ۱۴ دقیقه قبل میسر است. البته به گفته محققان کارآیی این روش باید در موارد گسترده دیگری نیز بررسی شود.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14494
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها