نیو شپرد محموله‌های ناسا را به لبه فضا برد+فیلم

0 1,042

فضاپیمای نیو شپرد (New Shepard) شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) در مأموریتی موسوم به NS-12 محموله‌های ناسا را به لبه فضا برد. این فضاپیمای دارای قابلیت استفاده مجدد، چهارشنبه ۱۱دسامبر در ساعت ۱۲:۵۳ به‌وقت منطقه زمانی شرق (ET) و با یک روز تأخیر از پایگاه پرتاب این شرکت در غرب تگزاس به آسمان پرتاب شد. نیو شپرد ابتدا قرار بود سه‌شنبه ۱۰دسامبر پرتاب شود اما به دلیل شرایط نامساعد جوی پرتاب آن یک روز دیرتر انجام گرفت. فضاپیمای شرکت بلو اوریجین در نهایت به ارتفاع ۶۵ مایلی (۱۰۵ کیلومتری) از سطح زمین رسید.

در میان محموله‌های متعدد ارسالی نیوشپرد می‌توان به یک فناوری بازیافت متعلق به ناسا به نام اسکار (OSCAR) اشاره کرد که زباله را به آب و گازهایی مانند هیدروژن، کربن‌مونوکسید، کربن‌دی‌اکسید و متان تبدیل می‌کند. محموله دیگر ناسا یک ابزار تحقیقاتی برای بررسی تغییرات ژنی گیاهان در شرایط میکروگرانش می‌باشد. این فضاپیما همچنین حامل ابزار آزمایش بی‌وزنی است که توسط دانشجویان دانشگاه کلمبیا (Columbia University) طراحی شده است. از دیگر محموله‌های ارسالی توسط این پرتاب، هزاران کارت پستال با پیام‌های دست‌نویس از کودکان باشگاه شرکت بلواوریجین است؛ پیام‌هایی که راجع به افکار آن‌ها در مورد آینده انسان در فضا می‌باشد.

شایان ذکر است نیو شپرد یک حامل زیرمداری است؛ حامل‌های زیرمداری مسیر یک مدار کامل را طی نمی‌کنند بلکه به‌صورت عمودی از اتمسفر و جو زمین خارج می‌شوند و دوباره به‌صورت عمودی روی زمین فرود می‌آیند. اولین پرواز این فضاپیمای ۱۸ متری در آوریل۲۰۱۵ انجام گرفت و پیش از این درمجموع ۱۱ بار به آسمان پرتاب شده است. فضاپیمای یادشده در حال حاضر در حال توسعه به‌منظور انجام پروازهای زیرمداری برای اعزام توریست به فضا است.