راز نوارهای سطح قمر زحل کشف شد

انسلادوس (Enceladus) از جمله قمرهای سیاره زحل است که بر روی سطح آن نوارهایی به شکل خط‌های موجود بر روی پوست بدن ببر وجود دارد؛ خط‌هایی که راز آن‌ها اکنون بعد از مدت‌ها افشا شده است.

دانشمندان معتقدند که در قمر انسلادوس مقدار زیادی آب وجود دارد که در عمق آن مخفی شده است. از نظر آن‌ها فعل و انفعالات ناشی از وجود آب در عمق سیاره یخی یادشده به شکل‌گیری یک اقیانوس زیرسطحی در انسلادوس انجامیده که می‌تواند میزبان زندگی فرازمینی‌ها باشد و البته عامل شکل‌گیری خطوط مرموز بر روی سطح انسلادوس است.

البته هنوز سؤالات بسیاری در این زمینه وجود دارد که دانشمندان موفق به پاسخگویی به آن‌ها نشده‌اند؛ از جمله اینکه چرا خطوط یادشده تنها در قطب جنوب قمر انسلادوس قرار دارند و دلیل قرارگیری آن‌ها در فواصل مساوی از یکدیگر چیست. برای تحقیق درباره سیاره زحل کلیک کنید و مقاله ما را در این باره بخوانید.

محققان با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای به شبیه‌سازی محیط این قمر زحل اقدام کرده‌اند و اعتقادشان براین است که شاید علت این مسائل تاثیرگذاری جاذبه خود زحل باشد. هر چند برای کسب اطمینان در این زمینه باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد. گفتنی است اولین بار فضاپیمای کاسینی (Cassini) با گردش به دور این قمر زحل توانست نوارهای عجیب و شگفت‌آوری را بر روی سطح آن شناسایی کند. بررسی‌های بعدی نشان داد که در زیر سطح این سیاره به ظاهر یخ زده، امکان تداوم حیات وجود دارد.