ملاقات ماه و ستاره دبران در آسمان امشب

0 1,529

به‌گفته مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، طی روزهای ۲۰ تا ۲۲آذر شاهد رویدادهایی نجومی از جمله ملاقات دو جرم آسمانی ستاره دبران (Aldebaran) و ماه خواهیم بود. بعد از ظهر چهارشنبه ۲۰‌آذر ستاره دبران به نزدیک‌ترین فاصله خود با ماه خواهد رسید؛ ضمن آنکه در آسمان صبحگاهی پنجشنبه ۲۱آذر، ماه کامل خواهد شد. مهندس عتیقی دراین‌باره گفت: «در ساعت ۱۵:۱۰ دقیقه بعدازظهر چهارشنبه ۲۰‌آذر، ستاره دبران در صورت فلکی گاو (Taurus) در ۳ درجه جنوب ماه نزدیک به بدر قرار دارد.»

وی اضافه کرد: «در شبانگاه این روز نیز شاهد پدیده همنشینی این اجرام (ماه و ستاره دبران) خواهیم بود.» عتیقی با اشاره به پدیده نجومی در صبح روز ۲۱آذر، خاطر نشان کرد: «در آسمان صبحگاهی پنج‌شنبه۲۱ آذر، ماه به وضعیت بدر یا ماه کامل می‌رسد.»

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران زمان این پدیده را در ساعت ۸:۴۲ دقیقه صبح ۲۱‌آذر ذکر کرد و یادآور شد: «در ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه روز جمعه ۲۲آذر نیز ماه به گره صعودی رسیده و بالاتر از مدار زمین خواهد بود.»

دبران درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی گاو است. این ستاره یک غول سرخ است و به دنبال خوشه پروین (Pleiades) می‌گردد و مانند ستاره‌های خوشه پروین در حال دور شدن از زمین است. این ستاره سیزدهمین ستاره درخشان آسمان است که ۲۵ مرتبه بزرگ‌تر از خورشید و ۱۵۰ برابر درخشنده‌تر از آن می‌باشد.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14475
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها