ساخت حامل فضایی غول‌پیکر ناسا برای پرتاب به ماه به‌اتمام رسید+فیلم

0 1,393

مطابق اعلام جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، رئیس ناسا، کار ساخت حامل فضایی غول‌پیکر این سازمان با نام اسپیس لانچ سیستم (Space Launch System به اختصار SLS) که قرار است در پروژه بازگشت به ماه موسوم به آرتمیس (Artemis) فضانوردان آمریکایی را به تنها قمر زمین ببرد، به پایان رسیده است. باوجود تأخیرهای پیاپی که تاکنون در کار ساخت این حامل فضایی به وجود آمده است، برایدنستاین وعده داد که مأموریت سفر به ماه در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

رئیس ناسا با اعلام این خبر گفت: «قصد داریم تا پایان سال جاری (میلادی) این حامل فضایی را از مرکز مونتاژ میشو (Michoud Assembly Facility) خارج نماییم.» وی از SLS به عنوان هدیه کریسمس این سازمان به آمریکا یاد کرد.

طبق اعلام ناسا SLS به مرکز فضایی استنیس (Stennis Space Center) منتقل خواهد شد. حامل فضایی مذکور قرار است در این مکان برای چندین ماه و به‌منظور انجام آزمایش‌های مختلف قبل از پرتاب نگهداری شود. این آزمایش‌ها با یک تست گرین ران (Green Run) به پایان می‌رسند؛ جایی که چهار موتور RS-25 احتراقی با مدت زمان کامل را تجربه می‌کنند. موتورهای RS-25 با سوخت هیدروژن مایع و اکسیژن مایع کار می‌کنند و در SLS نیروی پرتاب عظیمی ایجاد خواهند کرد که این امکان را به ناسا خواهد داد تا فضانوردان را به بخش های عمیق‌تری از فضا منتقل نماید.

البته آژانس فضایی آمریکا هنوز تاریخ مشخصی را برای انتقال حامل فضایی غول‌پیکرش اعلام نکرده است، اما طبق اظهارات مقامات این سازمان، انتقال SLS حداکثر تا اوایل ژانویه۲۰۲۰ انجام خواهد شد.

شایان ذکر است حامل فضایی ۶۵ متری SLS ناسا بلندترین فضاپیمایی است که تاکنون ساخته شده است. مطابق برنامه‌ریزی‌ها اولین پرواز SLS پس از انجام چندین پرواز آزمایشی بدون‌سرنشین، در ژوئن۲۰۲۰ صورت خواهد گرفت.

کارشناسان امیدوار هستند با اتمام ساخت حامل فضایی یادشده بتوانند از آن برای حمل و پرتاب نسل جدید سفینه‌های فضایی ناسا با نام اوریون (Orion) استفاده نمایند و به این ترتیب فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی، کره ماه و حتی سیاره مریخ اعزام نمایند. گفتنی است SLS می‌تواند ۱۲۰ تن محموله را به مدار پایینی زمین برساند؛ این مقدار برابر همان مقداری است که حامل فضایی ساترن ۵ (Saturn V) حمل می‌کند.