1398/09/19

ثبت تصاویری از انفجار یک دنباله‌دار

محققان با کمک تلسکوپ فضایی تِس (TESS) متعلق به ناسا از فرایند انفجار یک دنباله‌دار (Comet) با نام 46P/Wirtanen تصویربرداری کرده‌اند؛ فرایندی که ۲۰ روز طول کشیده و طی آن ۲.۲ میلیون پوند یخ و غبار در فضا منتشر شده است.
ثبت تصاویری از انفجار یک دنباله‌دار

محققان با کمک تلسکوپ فضایی تِس (TESS) متعلق به ناسا از فرایند انفجار یک دنباله‌دار (Comet) با نام 46P/Wirtanen تصویربرداری کرده‌اند؛ فرایندی که ۲۰ روز طول کشیده و طی آن ۲.۲ میلیون پوند یخ و غبار در فضا منتشر شده است. در زمان ثبت تصاویر این رویداد، فاصله دنباله‌دار یادشده تا زمین به کمترین میزان رسیده بود.

ثبت تصاویری از انفجار یک دنباله‌دار

46P/Wirtanen نخستین بار در دهه ۱۹۴۰ هنگام مدار زدن دور خورشید رصد شد. اما سال گذشته میلادی فاصله آن تا زمین به ۳۰ برابر مسافت کره خاکی تا ماه رسید. انفجار مذکور در ۲۶سپتامبر ۲۰۱۸ و در ۲ مرحله اتفاق افتاده است؛ نخست به مدت یک ساعت، نوری درخشان در فضا رصد شد و پس از آن در مرحله دوم و طی ۸ ساعت پس از انفجار، این نور درخشان‌تر شد. محققان معتقدند مرحله دوم انفجار ناشی از انتشار غبار دنباله‌دار مذکور بوده که نور خورشید را بیش از پیش منعکس می‌کرده است. پس از به اوج رسیدن درخشندگی 46P/Wirtanen، روشنایی آن طی بیش از دو هفته و به مرور افول کرد.

ثبت تصاویری از انفجار یک دنباله‌دار

تونی فارنهام (Tony Farnham)، محقق ارشد این تحقیق و منجم دانشگاه مریلند (University of Maryland)، می‌گوید: «طی ۲۰ روز تصاویر متعددی از این فرایند ثبت شد و ما توانستیم تغییرات در میزان درخشندگی این دنبا‌له‌دار را به راحتی بررسی و ارزیابی کنیم.» به‌گفته او با وجود اینکه نمی‌توان زمان انفجار یک دنباله‌دار را پیش‌بینی کرد، این رویداد به طور کامل ثبت شده است. شایان ذکر است دنباله‌دار یک گلوله برفی کیهانی است که از گازهای منجمد، سنگ و گرد و غبار ساخته‌ شده و تقریباً به اندازهٔ یک شهر کوچک است.

سازمان ها | NASA