سرمایه‌گذاری بیش از ۳ میلیارد یورویی آلمان در سازمان فضایی اروپا

0 528

هیئت نمایندگان آلمان در سازمان فضایی اروپا (ESA) به سرپرستی توماس جارزومبک (Thomas Jarzombek) از نمایندگان مجلس این کشور، تصمیم گرفته است تا با سرمایه‌گذاری ۳.۳ میلیارد یورو در ESA به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار این سازمان تبدیل شود. این تصمیم در نشست اخیر کشورهای عضو سازمان فضایی اروپا با عنوان اسپیس۱۹+ (Space19+) اعلام شد.

جارزومبک با اشاره به پرداختن مبلغ مذکور طی سه تا پنج سال آینده افزود: «به منظور تقویت شرکت‌های کوچک و متوسط فضایی آلمان، ما بودجه مربوطه را تقریبا دو برابر کرده‌ایم. همچنین برای حل مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی، آلمان سرمایه‌گذاری خود در سنجش از دور را به ۷۲۰ میلیون یورو افزایش می‌دهد. علاوه بر این ۵۵ میلیون یورو به ماموریت ماه سازمان فضایی اروپا کمک خواهیم کرد.»

در نشست اسپیس۱۹+ مجموعا ۱۴.۴ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای عضو صورت گرفت که آلمان با تامین ۲۲.۹ درصد این مبلغ جلوتر از فرانسه به بزرگ‌ترین حمایت‌کننده سازمان فضایی اروپا تبدیل شد. آلمان تقریبا ۱ میلیارد یورو را به برنامه‌های ضروری این سازمان از جمله برنامه‌های علمی و توسعه پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه اختصاص داده است. اما ۲.۳ میلیارد یورو دیگر به برنامه‌های اختیاری اختصاص خواهند یافت از جمله: ۷۲۰ میلیون یورو برای سنجش از دور، ۳۳۰ میلیون یورو برای مخابرات ماهواره‌ای، ۱۶۰ میلیون یورو برای توسعه فناوری‌های فضایی، ۸۴ میلیون یورو برای افزایش آگاهی موقعیتی فضایی (space situational awareness) و برنامه‌های امنیتی، ۴۹۰ میلیون یورو برای حمل و نقل فضایی و در نهایت ۵۵۰ میلیون یورو برای ماموریت‌های سرنشین‌دار، آزمایشات ریزگرانش و اکتشافات فضایی.

از مهم‌ترین پروژه‌هایی که آلمان برای پیشبرد آن‌ها به سازمان فضایی اروپا کمک مالی کرده است می‌توان به توسعه ماهواره‌بر آریان ۶ (Ariane 6) اشاره کرد. این ماهواره‌بر که در پایان سال ۲۰۲۰ عملیاتی خواهد شد، توسط آریان گروپ (ArianeGroup) توسعه می‌یابد. ۲۳ درصد مجموع هزینه‌های توسعه آریان ۶ توسط آلمان تامین شده و این کشور در جدیدترین مرحله سرمایه‌گذاری خود ۹۰ میلیون یورو دیگر را به این پروژه اختصاص داده است.

در بخش سنجش از دور نیز عمده سرمایه‌گذاری آلمان صرف توسعه ماهواره‌های سنتینل ۷ تا ۱۲ (Sentinel) برای برنامه سنجش از دور ماهواره‌ای اروپا به نام کوپرنیکس (Copernicus) خواهد شد. در مورد سرمایه‌گذاری آلمان در بخش امنیت ذکر این نکته لازم است که مقاصد نظامی مورد نظر نیست؛ بلکه برنامه‌هایی از جمله تغییر جهت سیارک‌ها، محافظت از زمین و جمع‌آوری زباله‌های فضایی از مفاد این پروژه‌های امنیتی هستند.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14457
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها