1398/09/17

مواد سیارک بنو دوباره در فضا پخش شدند

تصاویری که به‌تازگی توسط فضاپیمای اسیریس-رکس (OSIRIS-REx) ناسا ثبت شده، حاکی از این است سیارک بنو ۱۰۱۹۵۵ (Bennu 101955) اخیراً با فشار، بخشی از ساختار خود را در فضا پخش کرده است.
مواد سیارک بنو دوباره در فضا پخش شدند

تصاویری که به‌تازگی توسط فضاپیمای اسیریس-رکس (OSIRIS-REx) ناسا ثبت شده، حاکی از این است که سیارک بنو ۱۰۱۹۵۵ (Bennu 101955) اخیراً با فشار، بخشی از ساختار خود را در فضا پخش کرده است. تصاویر ثبت‌شده توسط اسیریس-رکس دانشمندان را در آگاهی از خروج گاه‌به‌گاه ذرات کوچک از سطح سیارک بنو که یک سیارک تقریباً کروی و شبیه به یک توپ چرخان است، یاری می‌کند.

اسیریس-رِکس مجهز به دوربینی قوی به نام OCAMS می‌باشد که در ۶ژانویه سال جاری میلادی نیز ذرات خارج شده از سیارک بنو را شناسایی کرد. اکنون نیز این دوربین‌ها موفق به ثبت لحظه‌ای شده‌اند که این سیارک در حال خارج کردن موادی از ساختار خود به فضا بود. به‌گفته محققان ذرات خارج شده اندک بوده و فقط به مقیاس سانتی‌متر می‌رسیدند.

مواد سیارک بنو دوباره در فضا پخش شدند

اسیریس-رِکس یک مأموریت برنامه‌ریزی شده ناسا برای بررسیِ سیارک و بازگرداندن نمونه می‌باشد. آغاز کار این پروژه در ۸سپتامبر۲۰۱۶ انجام شد. این فضاپیما تاکنون کل سیارک را رصد و نقشه‌برداری کرده تا ایمن‌ترین و در دسترس‌ترین محل‌ها را برای نمونه‌برداری از سطح آن انتخاب کند. قرار است برنامه جمع‌آوری نمونه اسیریس-رکس در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ انجام شود و این فضاپیما در ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۲۳ نمونه‌های جمع‌آوری شده را به زمین بازگرداند.

مواد سیارک بنو دوباره در فضا پخش شدند

شایان ذکر است سیارک بنو یکی از سیارک‌های آپولو است و کشف آن توسط پروژه لینیر (LINEAR) که مربوط به بررسی سیارک‌های نزدیک به زمین است، در ۱۱‌سپتامبر۱۹۹۹ صورت گرفت. این سیارک دارای قطر متوسط حدود ۴۹۲ متر بوده و به صورت گسترده با رادار رصدخانه آرسیبو (Arecibo Observatory) و رصدخانه‌های سیاره‌ای و مرکز شبکه فضای دوردست گلداستون (Goldstone Deep Space Communications Complex) رصد می‌شود.