ناسا هتل ربات‌ها را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد+فیلم

0 633

فضاپیمای بدون سرنیشن دراگون (Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) با محموله‌ای با وزن ۲۶۰۰ کیلوگرم، روز پنجشنبه ۵ دسامبر (۱۴ آذر) ساعت ۱۲:۲۹ دقیقه به وقت محلی از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

ناسا طی این مأموریت، تجهیزاتی از جمله یک محفظه نگهدارنده‌ موسوم به «هتل ربات‌ها» را توسط حامل فضایی فالکون ۹ (Falcon 9) به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کرد. این وسیله بیرون از ایستگاه مذکور متصل شده و از سخت‌افزارهای مهم در برابر آسیب‌های فضایی احتمالی محافظت می‌نماید.

این هتل ربات‌ها که با نام RiTS نیز شناخته می‌شود، نوعی محفظه است که از آن برای نگهداری از ربات‌هایی به نام (Robotic External Leak Locators به‌اختصار RELL) استفاده خواهد شد؛ ربات‌هایی که مسئول شناسایی بروز نشتی در فضای بیرونی ایستگاه فضای بین‌المللی هستند.

در حال حاضر دو ربات RELL در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر شده‌اند و فضای ارزشمند و محدود آن را اشغال کرده‌اند. اما به لطف محفظه مذکور، ربات‌های RELL خارج از ایستگاه نگهداری خواهند شد و از آن‌ها در برابر شهاب‌سنگ‌های بسیار کوچک یا ریزشهاب‌واره‌ها (Micrometeroids)، تابش‌های کیهانی و دماهای بسیار پایین محافظت می‌شود. ریزشهاب‌واره‌ها با اینکه خطری برای جان فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی ندارند، ولی عامل اصلی بروز نشتی‌های بسیار کوچک در ایستگاه محسوب می‌شوند.

فضاپیمای دراگون علاوه‌بر محفظه‌ نگهدارنده ربات‌ها، یک بسته جدید حاوی ابزار لازم برای اندازه‌گیری دقیق گرانش را با خود به فضا برد. این ابزار می‌تواند به ساخت حسگرهای پیشرفته‌ای کمک نماید که در هدایت فضاپیماها و مطالعه اقلیم زمین مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

علاوه بر موارد ذکر شده، در این مأموریت یک سامانه جدید تصویربرداری از زمین با قدرت تفکیک مکانی بالا در تمام رنگ‌های طیف نور مرئی، برای فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی ارسال شد که می‌تواند در مورد خصوصیات و ویژگی‌های فیزیکی یک هدف اطلاعات بیشتری فراهم کند. از آن‌جایی که خاک، سنگ‌ها، پوشش گیاهی، یخ و اشیاء ساخت دست بشر هرکدام معمولاً طیف نوری منحصر به فردی را بازتاب می‌دهند،  این سامانه تصویربرداری جدید به شناسایی اشیاء خاص در یک عکس کمک خواهد کرد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14442
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها