پرتاب کپسول استارلاینر به دلیل مشکلات فنی به تأخیر افتاد

0 539

به‌نظر می‌رسد که پرتاب کپسول فضایی استارلاینر (Starliner) شرکت بوئینگ (Boeing) چند روزی دیرتر صورت گیرد و این شرکت نتواند در تاریخ اعلام شده، اولین تست پرتاب کپسول فضایی‌ خود را به انجام برساند.

مشکل اصلی در رابطه با پرتاب کپسول فضایی بوئینگ، مربوط به داکت تهویه هوای (purge air supply duct) حامل فضایی اطلس ۵ (Atlas V) می‌شود. شرکت یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance)، سازنده اطلس ۵، در این رابطه می‌گوید: «طی مراحل بررسی پیش از پرتاب این حامل فضایی، متوجه مشکلی در داکت تهویه هوای آن شدیم. از آن جایی که تیم بوئینگ برای بررسی و تحلیل این مشکل و همچنین تعویض داکت نیازمند زمان بودند، مجبور شدیم پرتاب آن را برای مدت کوتاهی به تعویق بیاندازیم.»

با این حال به نظر می‌رسد تمامی کارهایی که باید صورت گیرد، در همان محل پرتاب واقع در فلوریدای آمریکا صورت خواهد گرفت. این محل پرتاب از چند ماه پیش، میزبان اطلس ۵ و کپسول فضایی استارلاینر بوده است. همچنین این تأخیر کوچک مانعی برای پرتاب این کپسول نخواهد بود و تنها تاریخ این پرتاب از ۱۷‌دسامبر به چند روز بعد موکول می‌شود.

تلاش ناسا برای پرتاب کپسول بدون‌سرنشین استارلاینر به‌منظور بررسی امکان اعزام سرنشینان به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌گیرد. ناسا قصد دارد با بررسی کارایی و حامل فضایی اطلاس ۵ و کپسول فضایی استارلاینر، توانایی‌ باربری، فرود و دور زدن در مدار زمین را بسنجد تا در آینده، فضانوردان را به کمک این کپسول‌‌های به ایستگاه فضایی بفرستد.

مدتی پیش نیز خبرهایی مبنی بر تأخیر در انجام مأموریت ارسال فضانوردان همراه کپسول دراگون (Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتشر شد؛ اخباری که البته با سخنان اخیر جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا، تأیید شد. وی در جلسه‌ای به برخی از نکات برجسته شامل اظهار نظرهایی در مورد پروژه دراگون و پیشرفت آن اشاره کرد و با تأکید بر لزوم آزمایش بیشتر روی این کپسول فضایی و احتمال تغییر برنامه‌ها، بسته به نتایج آزمایش‌ها، عنوان کرد که این کپسول می‌تواند برای اولین پرواز خود در ابتدای سال ۲۰۲۰ آماده شود.

ناسا پیش‌تر از شرکت‌های خصوصی درخواست کرده بود فضاپیمایی را برای حمل انسان و جایگزینی برنامه شاتل فضایی (Space Shuttle) که در سال ۲۰۱۱ به کار خود پایان داد، طراحی کنند. اسپیس‌ایکس با در نظر داشتن همین امر بودجه‌ای ۲.۶ میلیارد دلاری را به ساخت کپسول کرو دراگون اختصاص داد و بوئینگ نیز ۴.۲ میلیارد دلار را برای ساخت کپسول استارلاینر از دولت آمریکا دریافت نمود. این دو شرکت در ابتدا پیش‌بینی کردند که فضاپیماهای‌ آن‌ها تا سال ۲۰۱۷ آماده استفاده خواهند بود اما توسعه هر دو فضاپیما بیش از زمان پیش‌بینی شده به طول انجامیده است.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14441
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها