1398/09/12

ناسا روند تشکیل و پراکندگی ابرهای مریخ را شبیه‌سازی کرد

ناسا روند تشکیل و پراکندگی ابرهای مریخ را شبیه‌سازی کرد

ما معمولاً مریخ را یک سیاره خشک و بیابانی تصور می‌کنیم. اگرچه این تصور تا حد زیادی درست است اما مقدار ناچیزی آب به شکل بخار در اتمسفر این سیاره وجود دارد. مریخ حتی مثل زمین دارای یک چرخه آب است که طی آن بخار آب به اتمسفر وارد شده و در آنجا ابرهای نازک تشکیل می‌شود.

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) تصاویری را از ابرهایی که در آسمان مریخ می‌چرخند ثبت کرده است که شباهت فوق‌العاده‌ای به ابرهای موجود در زمین دارند. دانشمندان می‌دانند که این ابرها نقش مهمی در شکل‌دهی اقلیم مریخ ایفا می‌کنند، اما پیش‌تر اطلاعات زیادی در مورد نحوه شکل‌گیری و حرکت آن‌ها درطول روز وجود نداشت. اخیراً ناسا از یک اَبررایانه برای شبیه‌سازی آب و هوای مریخ استفاده کرده است که حرکت و متفرق شدن ابرها را در گذر زمان در آسمان این سیاره نشان می‌دهد.

این شبیه‌سازی که از سوی محققان مرکز مدلسازی اقلیم مریخ (Mars Climate Modeling Center) واقع در مرکز تحقیقات ایمز (Ames Research Center) ناسا انجام شده است، فصل تابستان را در نیمکره شمالی این سیاره نشان می‌دهد که در آن ابرها در طول شب در اطراف خط استوا تشکیل شده و درست پیش از سپیده‌دم به متراکم‌ترین حالت خود می‌رسند. در طول روز این ابرها به آرامی متفرق و پراکنده شده و با غروب آفتاب دوباره تشکیل می‌شوند.

درک نحوه شکل‌گیری اقلیم امروز مریخ به ما در فهم فعالیت این اقلیم در گذشته کمک می‌کند. دانشمندان براین باورند که زمانی بر روی سطح مریخ آب وجود داشته؛ به این معنا که در گذشته این سیاره از قابلیت میزبانی از حیات برخوردار بوده است.

سازمان ها | NASA’s Ames Research Center