آژانس فضایی اروپا با همکاری ناسا به جنگ سیارک ها می‌رود!

آژانس فضایی اروپا (ESA) با همکاری ناسا، یک مأموریت مشترک به نام هِرا (HERA) با هدف انحراف سیارک‌ها را تأیید کرد. در این مأموریت قرار است تکانه برخورد یک فضاپیما به یک سیارک و امکان از بین رفتن آن سنجیده شود. تکانه یا اندازه حرکت (momentum) از کمیت‌های برداری در فیزیک است که از حاصل‌ضرب جرم شیء در سرعت آن در هر لحظه به دست می‌آید.

قرار است سازمان‌های مذکور در این مأموریت که هزینه آن ۳۲۰ میلیون دلار اعلام شده، دو فضاپیما را به یک مجموعه دوتایی سیارک به نام دیدیموس (Didymos) بفرستند. در مرحله اول، فضاپیمای دارت (DART) ناسا با سرعت ۲۱۴۳۷ کیلومتر بر ساعت به سیارک کوچک‌تر به نام دیدیمون (Didymoon) برخورد می‌کند؛ برخوردی که توسط ماهواره مکعبی ایتالیایی لیسیا (LICIACube) نظارت می‌شود.

در ادامه، فضاپیمای هرا برای بررسی و نقشه‌برداری از محل برخورد، به سمت آن می‌رود. یکی دیگر از اهداف هرا، اندازه‌گیری جرم دیدیمون خواهد بود. فضاپیمای هرا قرار است دو ماهواره مکعبی کوچک به سیارک بفرستد که توانایی پرواز در نزدیکی سطح آن را دارند؛ ماهواره‌هایی که روی سطح دیدیمون خواهند نشست.

این دو ماهواره که به اندازه یک کیف دستی هستند، مانند پهپاد‌هایی عمل خواهند کرد که داده‌های مهمی از محل برخورد را دریافت می‌نمایند. دانشمندان در ادامه به کمک این داده‌ها می‌توانند جرم دیدیمون را بررسی کرده و ساختار آن را به دست بیاورند. آژانس فضایی اروپا در این رابطه می‌گوید: «هدف از مأموریت هرا این است که برخورد با سیارک را به روشی مشخص تبدیل کنیم تا بتواند از سیاره ما محافظت نماید.»

از آن جایی که دیدیمون به دور سیارک بزرگ‌تر خود می‌چرخد، دانشمندان می‌توانند به کمک تأثیرات برخورد دارت، هرچند که کوچک هم باشند تکانه آن را بررسی نمایند. یعنی سیارک مذکور در اثر برخورد، کمی از مدار خود خارج شود؛ اثری که دانشمندان به‌دنبال بررسی آن هستند.

سیارک کوچک‌تر، اندازه‌ای برابر یکی از اهرام مصر دارد. این بدان معنی است که سیارک دیدیمون آن‌قدر بزرگ است که می‌تواند یک شهر را نابود کند. با همه این‌ها، انجام این مأموریت کمی دشوار است؛ زیرا هر دو سیارک کوچک هستند و تاکنون هیچ فضاپیمایی نتوانسته به سمت آن‌ها پرواز کند.

البته که احتمال برخورد سیارک به کره زمین کمی دور از انتظار است، اما هولگر سیرکس (Holger Sierks) محقق مؤسسه مکس پلانک (Max Planck) در این رابطه می‌گوید: «ما به دقت حدود ۲ هزار شیء نزدیک به زمین را بررسی می‌کنیم تا به سرنوشت دایناسورها دچار نشویم!»