هشدار رئیس آژانس فضایی اروپا درباره خطر ماهواره‌های از رده خارج در فضا

0 312

جان ورنر (Johann Wörner)، رئیس آژانس فضایی اروپا (ESA)، اخیراً درباره حضور هزاران ماهواره ازکارافتاده و شناور در فضا هشدار داده و این مسئله را خطر بسیار بزرگی برای بشریت برشمرده است. ورنر که در نشست شورای وزیران کشورهای عضو این آژانس در شهر سویای اسپانیا سخن می‌گفت، اظهار کرد: «از تقریباً ۴۵۰۰ ماهواره‌ای که در مدار زمین قرار دارند تنها ۱۵۰۰ ماهواره فعال هستند.»

وی در ادامه سخنان خود گفت: «ازاین‌رو ما در آژانس فضایی اروپا مشغول طراحی مأموریتی با هدف ساقط کردن تعدادی از ماهواره‌های متعلق به این سازمان هستیم که هنوز به دور زمین پرواز می‌کنند.»

رئیس آژانس فضایی اروپا همچنین اعلام کرد که انجام مأموریت‌هایی برای نابودی یا تخریب شهاب‌سنگ‌ها نیز لازم است. وی دراین‌باره گفت: «احتمالاً دایناسورها به دلیل برخورد شهاب‌سنگ با زمین از بین رفته‌اند و ما نمی‌خواهیم به همان دلیل از بین برویم؛ بنابراین باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.»

گفتنی است این اظهارات در ملاقات نمایندگان دولت‌های مسئول فعالیت‌های فضایی از ۲۲ کشور عضو آژانس فضایی اروپا صورت گرفت؛ دیداری که به منظور تصویب برنامه فعالیت‌های آتی این سازمان در روزهای ۲۷ و ۲۸ نوامبر انجام شد. 

دانشمندان فضایی نگرانند که ماهواره‌های از رده خارج به سایر ماهواره‌ها و یا ایستگاه فضایی بین‌المللی برخورد کنند؛ موضوعی که می‌تواند باعث بروز یک واکنش فاجعه‌بار زنجیره‌ای شود و پدیده‌ای موسوم به «سندرم کسلر» (Kessler syndrome) را به دنبال داشه باشد.

در ایده سندرم کسلر، که توسط دونالد جی کسلر (Donald J. Kessler) یکی از دانشمندان ناسا مطرح شده است، چگالی اشیا در مدار نزدیک زمین به اندازه‌ای بالا می‌رود که برخوردهای احتمالی بین اشیاء می‌تواند منجر به ایجاد آبشاری گردد و در این آبشار هر برخورد باعث ایجاد زباله فضایی شده، احتمال برخورد بیشتر را افزایش دهد. این امر انبوهی از میلیون‌ها قطعه را ایجاد می‌کند که می‌تواند سبب غیرفعال شدن صفحه مداری شده و مانع از دسترسی به مدارهای دیگر شود.

آژانس فضایی اروپا در حال حاضر مشغول فعالیت بر روی برنامه‌هایی به منظور حذف ماهواره‌های ازکارافتاده است و شرکت‌هایی مانند ایرباس (Airbus) نیز درصدد ابداع فناوری‌هایی جدید جهت جمع‌آوری زباله‌های فضایی هستند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14419
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها