موافقت آژانس فضایی اروپا با بودجه بی‌سابقه بیش از ۱۴ میلیارد یورویی

0 705

جان ورنر (Johann Wörner)، رئیس آژانس فضایی اروپا (ESA)، در پایان نشست سه‌ساله این سازمان که به‌تازگی در شهر سویای اسپانیا برگزار شده است، از موافقت کشورهای عضو آژانس مذکور با بودجه بی‌سابقه ۱۴.۴ میلیارد یورویی برای اجرای پروژه‌های فضایی در پنج سال آینده خبر داد. طرح‌های این آژانس شامل اعزام فضانورد به ماه، پشتیبانی از مأموریت انتقال نمونه‌ها از مریخ و مقابله با خطرات احتمالی سیارک‌ها با همکاری ناسا، از بین بردن زباله‌های فضایی خطرناک و توسعه انطباق‌پذیری سامانه ماهواره‌ها با اینترنت نسل پنجم می‌شوند.

تصویب این بودجه درحالی صورت گرفته که بودجه قبلی این سازمان ۱۰.۳ میلیارد یورو بود. براساس آنچه اعلام شده قرار است ابتدا مبلغ ۱۲.۵ میلیارد یورو برای سه سال آینده توسط ۲۲ کشور عضو فراهم شود.

مسئولان آژانس فضایی اروپا معتقدند پیشبرد پروژه‌های جدید آن‌ها بدون تقویت روابطشان با اتحادیه اروپا (European Union) بسیار دشوار خواهد بود. ازاین‌رو به ابتکار آن‌ها نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا هر از چند گاهی در شهر سویای اسپانیا و در قالب شورای صنعتی گردهم می‌آیند؛ همایش‌هایی که نتیجه آن‌ عقد قراردادهایی به‌منظور انتقال فناوری فضایی به عرصه تولید صنعتی است. 

همچنین خبر خوب برای آژانس فضایی اروپا این است که بریتانیا اعلام کرده پس از برکسیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) همچنان به عضویت در آژانس مذکور ادامه می‌دهد؛ براین‌اساس بریتانیا نقش مهمی را در آینده این آژانس ایفا خواهد کرد زیرا دولت این کشور با افزایش ۱۵ درصدی سهم سالانه خود در بودجه آژانس فضایی اروپا به مدت پنج سال موافقت کرده است. پیرو این تصمیم، بریتانیا هر سال مبلغ ۳۷۴ میلیون پوند در جهت پیشبرد طرح‌های این آژانس کمک خواهد نمود. آلمان با اختصاص مبلغی حدود ۳.۳ میلیارد یورو بیشترین سهم را در این بودجه دارد و پس از آن فرانسه با ۲.۷ و ایتالیا با ۲.۳ میلیارد یورو دارای بیشترین مشارکت مالی هستند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14414
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها