کشف یک سیاه‌چاله در کهکشان راه شیری با جرمی ۷۰ برابر خورشید

دانشمندان موفق به کشف یک سیاه‌چاله عظیم در کهکشان راه شیری شده‌اند که ۷۰ برابر خورشید جرم دارد. پژوهشگران این سیاه‌چاله را پس از یافتن ستاره‌ای که مدارش تنها با یک «همراه تاریک» (dark companion) قابل توصیف بوده، کشف کرده‌اند؛ این همراه که در واقع یک سیاه‌چاله می‌باشد LB-1 نامگذاری شده است.

محققان رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین (NAOC) تحت نظر لیو جیفنگ (Liu Jifeng)، از مدت‌ها پیش به دنبال شناسایی بیش از ۱۰۰ میلیون سیاه‌چاله میان‌ستاره‌ای (stellar black hole) بوده‌اند که به عقیده آن‌ها در کهکشان خانگی ما ساکنند.

آن‌ها به کمک تلسکوپ LAMOST در چین ستاره‌ای را در فاصله ۱۵ هزار سال نوری از زمین رصد کردند که به نظر می‌رسید در حال گردش به دور یک سیاه‌چاله است؛ با بررسی داده‌ها متوجه شدند ستاره‌ای که در حال گردش به دور سیاه‌چاله است، حدوداً ۸ برابر سنگین‌تر از خورشید بوده و هر ۷۹ روز یک دور کامل حول آن می‌چرخد. اما نکته جالب این است که این سیاه‌چاله بسیار بسیار بزرگ‌تر از تصور آن‌ها بود.

به‌گفته لیو آن‌ها از این کشف شگفت‌زده شدند و به کمک تلسکوپ بزرگ جزایر قناری (GTC) در اسپانیا و تلسکوپ کک (Keck Observatory) در آمریکا رصدهای بیشتری انجام دادند. این گروه برای پیدا کردن سیاه‌چاله مورد بحث در مجموع ۲۶ رصد به انجام رساندند که ۳۰۰ هزار جرم آسمانی را شامل می‌شد.

لیو دراین‌باره می‌گوید: «سیاه‌چاله LB-1 طبق بیشتر مدل‌های تکامل ستاره‌ای نباید در کهکشان خانگی ما وجود داشته باشد؛ LB-1 همچنین دو برابر بزرگ‌تر از آن چیزی است که دانشمندان در ابتدا تصور می‌کردند. آن‌ها کار سختی برای توضیح نحوه شکل‌گیری سیاه‌چاله مذکور خواهند داشت.»

لیو و تیمش در حال برنامه‌ریزی به‌منظور جستجوی سیاه‌چاله‌های بیشتر و همچنین رصد بهتر و کامل‌تر سیاه‌چاله LB-1 هستند تا جرم آن را به طور دقیق‌تری تخمین بزنند.