رکورد چین در پرتاب حامل‌های فضایی

0 498

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) طی هفته‌های اخیر به خاطر رونمایی از برنامه‌های فضانوردی طولانی‌مدت خود خبرساز بوده است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به راه‌اندازی منطقه اقتصادی زمین-ماه تا سال ۲۰۵۰ اشاره کرد که در صورت موفقیت، به این کشور اجازه خواهد داد در آینده قوانین سفرهای اکتشافی فضایی را دیکته کند.

برخی از کارشناسان می‌گویند چین که در ۱۶ سال گذشته ۶ سفر فضایی انسانی ترتیب داده، توانایی احداث ایستگاهی بزرگ در نزدیکی مدار زمین، ارسال فضانورد به ماه، نمونه‌برداری از مریخ و مأموریت‌های دیگر را در یک یا چند دهه آینده خواهد داشت.

واضح است که دولت چین برنامه‌های طولانی‌مدتی در سفرهای فضایی داشته و در حال قدم برداشتن در مسیر تبدیل شدن به قدرت جهانی در این زمینه است. یکی از دستاوردهای مهم این کشور در این زمینه، انجام موفقیت آمیز پرتاب‌های مداری بوده است.

در سال ۲۰۱۸ این کشور ۳۵ پرتاب مداری را در دستور کار قرار داده بود و در نهایت موفق شد ۳۹ پرتاب را انجام دهد. در همان سال ایالات متحده و روسیه هر کدام به ترتیب با ۲۹ و ۲۰ پرتاب، پشت سر این کشور قرار گرفتند. این موضوع سبب شد تا چین برای اولین بار از نظر تعداد پرتاب‌های مداری موفقیت‌آمیز، در جایگاه نخست قرار گیرد.

چین در سال جاری میلادی تاکنون موفق شده ۲۷ پرتاب مداری را انجام دهد. پس از این کشور روسیه با ۱۹پرتاب و ایالات متحده با ۱۶ پرتاب در جایگا‌ه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. البته برنامه فضایی چین بدون مشکل نبوده و سازمان فضایی این کشور پس از فاجعه حامل فضایی مارچ ۵ (March 5) که در ژوئیه۲۰۱۷ اتفاق افتاد، به دنبال به خدمت گرفتن دوباره آن است. این کشور در مقایسه با آمریکا و روسیه که هر کدام یک پرتاب ناموفق در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ داشته‌اند، سه پرتاب ناموفق داشته است.

 
منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14407
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها