سرنوشت فرودگر هندی روی ماه مشخص شد

0 373

آژانس تحقیقات فضایی هند (ISRO) به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد فرودگر ویکرام (Vikram) در فاصله ٥٠٠ متری محل تعیین شده برای فرود روی کره ماه، سقوط کرده است؛ با این وجود ٨ ابزار علمی آن هنوز کار می‌کنند و اطلاعات ارزشمندی را از تنها قمر زمین فراهم می‌آورند. طبق این گزارش دلیل سقوط ویکرام از کار افتادن پیشرانه‌های مربوط به ترمز در فرودگر مذکور بوده است.

فرودگر ویکرام طی مأموریتی به نام چاندرایان ۲ (Chandrayaan 2) به فضا ارسال شد. چاندرایان ۲ دومین مأموریت آژانس تحقیقات فضایی هند به ماه است و هدف آن مطالعه عناصر اولیه و سیرتکامل ماه می‌باشد.

این آژانس در تاریخ ۷سپتامبر (۱۶ شهریور) سال جاری میلادی از قطع ارتباطش با فرودگر ویکرام خبر داده بود؛ در نتیجه مأموریت فضایی این کشور جهت فرود کاوشگر در نزدیکی قطب کشف نشده جنوب ماه نافرجام ماند. البته در تاریخ ۹سپتامبر (۱۸ شهریور) اعلام شد که موقعیت ویکرام بر روی ماه مشخص شده است. در صورت فرود موفقیت‌آمیز ویکرام، هند تبدیل به چهارمین کشوری می‌شد که روی تنها قمر زمین یک کاوشگر فرود می‌آورد.

گفتنی است این فرودگر که به افتخار پدر برنامه فضایی هندی دکتر ویکرام سراباهی (Vikram Sarabhai)٬ ویکرام نامگذاری شده، شامل یک خودروی ماه‌نورد کوچک خودکار می‌شد که قرار بود به مطالعه ترکیب کانی‌شناسی و عناصر سطح ماه بپردازد. 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14403
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها