ارسال نخستین ماهواره مخابراتی مصر و تقویت منظومه اینمارست در پرتاب جدید آریان

0 886

طی آخرین پرتاب ماهواره‌بر آریان-۵ (Ariane-5) اولین ماهواره نظامی مخابراتی مصر با نام طیبه-۱ (Tiba-1) و یک ماهواره دیگر از منظومه مخابرات ماهواره‌ای اینمارست (Inmarsat) به فضا پرتاب شدند.

محموله بزرگ‌تر این پرتاب ماهواره طیبه-۱ بود. این ماهواره که به مقاصد نظامی به مدار ژئو پرتاب شده و با زاویه ۳۵.۵ درجه به سمت شرق قرار گرفته است، به سفارش ارتش مصر ساخته و پس از پرتاب توسط بسته ترانسپاندرهای KA-Band ارتباطات پهن‌باندی امن را برای نیروهای نظامی مصر مهیا خواهد کرد. هزینه ساخت و پرتاب این ماهواره به‌نقل از برخی منابع حدود ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. این ماهواره با ۵۶۴۰ کیلوگرم وزن برنامه ریزی شده است تا ۱۵ سال به ارائه خدمات بپردازد.

مصر به جز ماهواره طیبه-۱ دارای سه ماهواره سنجش از دور دیگر با نام‌های EgyptSat-1 و EgyptSat-2 و EgyptSat-A نیز هست.

دیگر ماهواره این پرتاب اینمارست-۵ ((Inmarsat-5(gx5) نام دارد که پنجمین مورد از سری GX این ماهواره‌ها است. اینمارست به وسیله ماهواره‌های GX خود به به کشتی‌ها و هواپیماها خدمات مخابراتی ارائه می‌کند. به گفته این شرکت هم‌اکنون کیت مورد نیاز برای بهره‌مندی از ارتباطات این ماهواره‌ها بر روی بیش از ۷۰۰۰ کشتی و هواپیماهای ۲۷ شرکت هواپیمایی تجاری نصب شده است. اینمارست-۵ در مدار ژئو با زاویه ۱۱ درجه به سمت شرق قرار گرفته است. این ماهواره با ۴۰۰۷ کیلوگرم وزن مجهز به ۷۲ ترانسپاندر KA-Band است. ماهواره مذکور قرار است به مدت ۱۶ سال به ارائه خدمات در اروپا و خاورمیانه بپردازد.

اینمارست برنامه دارد با پرتاب ۵ ماهواره دیگر در مدار ژئو به گسترش خدمات خود در سطح جهانی بپردازد. این ماهواره‌ها که سری ۶ اینمارست نام گرفته‌اند قرار است در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ پرتاب شوند. لازم به ذکر است این ماهواره‌ها علاوه‌بر ترانسپاندر‌های KA-Band به ترانسپاندرهای L-Band نیز مجهز خواهند شد.


پرتاب این ماهواره‌ها روز چهارشنبه ۲۷ نوامبر (۶ آذر) ساعت ۱۸:۲۳ به وقت محلی (۰۰:۵۳ به وقت ایران) از پایگاه فضایی گویان (Guiana Space Centre) در آمریکای جنوبی با ۱۴ دقیقه تاخیر انجام شد.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14399
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها