انتشار تصاویر مفهومی از محفظه خواب انجمادی فضانوردان

0 1,569

سفر فضانوردان به مریخ مثل سابق رؤیایی دور از دسترس نیست و هر روز به عملی شدن آن نزدیک‌تر می‌شویم. با این وجود چنین سفرهایی ماه‌ها به طول می‌انجامند و فضانوردان طی آن کار چندانی برای انجام دادن ندارند. یکی از راهکارهای پیشنهادی برای غلبه بر این چالش سرمازیستی سرنشین در طول زمان سفر است که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی توسط فضانوردان، به حداقل رساندن فضای مورد نیاز و کاهش سختی سفر می‌گردد.

در همین راستا آژانس فضایی اروپا (ESA) تصاویری مفهومی از کابین سرنشین و پادهای سرمازیستی را منتشر کرده که احتمال استفاده از آن‌ها در سفرهای فضایی طولانی مدت وجود دارد. واحد طراحی این آژانس از مدت‌ها قبل سرگرم امکان‌سنجی تغییر حالت سرنشین‌ها به حالت سرمازیستی یا خواب زمستانی در سفرهای فضایی با مسافت زیاد از جمله مریخ بوده است. این سازمان نتیجه تحقیقات خود را همراه با تصاویری از کابین و پادهای سرمازیستی با قابلیت حمل ۶ سرنشین منتشر کرده است.

در این تصاویر پادهای انفرادی به چشم می‌خورد که فضانورد می‌تواند در زمان بیداری نیز به عنوان کابین از آن استفاده کند. پیش‌فرض متخصصان طی طراحی این بوده که سرنشین قبل از رفتن به حالت سرمازیستی، به‌اندازه‌ای مواد خوراکی دریافت کرده که وزن بالاتری نسبت به حالت عادی دارد و حین انجماد کالری خود را با سوزاندن چربی اضافه تأمین می‌کند.

پادها دیواره نرمی داشته و در طول خواب زمستانی فضانوردان سرد و تاریک می‌شوند. طی این فرایند توده استخوانی و عضلانی آسیبی نخواهد دید اما افراد برای بازیابی کامل قوای جسمانی خود پس از آن به ۳ هفته زمان نیاز خواهند داشت.

کنترل فضاپیما حین خواب زمستانی فضانوردان بر عهده سامانه‌های مبتنی بر فناوری‌های مدرن نظیر هوش مصنوعی قرار خواهد داشت. علی رغم انتشار تصاویر مفهومی پاد و کابین احتمالاً بهره‌برداری از آن‌ها تا چند دهه آینده میسر نخواهد بود.

گفتنی است همین حالا در برخی مراکز اجساد افراد متمول با روش‌هایی نظیر نگهداری جسد در دمای پایین، حفظ گردش خون از طریق قلب مصنوعی و تزریق مواد شیمیایی به رگ سالم نگه داشته شده تا شاید روزی امکان برگرداندن آن‌ها به زندگی وجود داشته باشد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14391
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها