1398/09/06

سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی آذر۹۸

سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی آذر۹۸

مریم فخیمی: خیلی از ما حتماً به‌خاطر داریم که روزگاری نه چندان دور که آلودگی نوری و آلاینده‌های صنعتی هنوز آسمان پرستاره شب نپوشانده بودند می‌توانستیم حتی از داخل شهرهای بزرگ هم بسیاری از اجرام آسمانی را به راحتی رؤیت کنیم. اما اکنون برای رصد مجبوریم کیلومترها از شهر دور شویم تا شاید بتوانیم اجرام آسمان شبانگاهی را تماشا کنیم؛ این رخداد ناگواری است. طبیعت و هر آنچه در آن است به آیندگان تعلق دارد و ما باید امانتدار این میراث باشیم. در آخرین ماه پاییز هزار رنگ، چندین مقارنه جذاب رخ داده و سه سیاره را با غروب آفتاب در آسمان خواهید دید. در این یادداشت پدیده‌های رصدی و وضعیت سیارات را خواهید خواند.

پدیده‌های رصدی آذر ماه

۱ آذر – اوج بارش شهابی آلفا تکشاخی
۳ آذر – ساعت ۱۷:۱۶ شاهد نزدیکی سیارات مشتری و زهره با جدایی زاویه‌ای ۱.۴ درجه در جنوب‌غرب آسمان خواهید بود.
۴ آذر- مشاهده هلال آخر ربیع‌الاول۱۴۴۱ه‌ق ساعت ۶:۳۱
۷ آذر – ساعت ۱۳:۵۹ عطارد در بیشترین کشیدگی غربی است.
۷ آذر- ساعت ۱۷:۱۵ در نیمه جنوبی آسمان مقارنه هلال جوان ماه و سیاره مشتری را تماشا کنید. جدایی زاویه‌ای: ۱ درجه
۷ آذر- ساعت ۱۸:۱۳ در جنوب‌غرب آسمان مقارنه ماه و سیاره زهره را می‌توانید ببینید. جدایی زاویه‌ای: ۳.۲ درجه
۲۰ آذر- ساعت ۱۷:۱۵ مقارنه سیارات زهره و زحل در جنوب‌غرب آسمان رخ می‌دهد.
۲۱ آذر- ماه کامل ساعت ۸:۴۱
۲۲ و ۲۳ آذر – بارش شهابی جوزایی
۳۰ آذر – اوج بارش شهابی دب‌اکبر

وضعیت سیاراتی که با چشم غیر مسلح قابل رؤیت است

سیاره زهره، نگین درخشان آسمان عصرگاهی است که این ماه همزمان با غروب آفتاب در جنوب‌غرب آسمان نمایان می‌شود. درخشندگی سیاره زهره اندکی کمتر از ۴- است. سیارات مشتری و زحل نیز با غروب آفتاب در نیمه جنوبی آسمان پدیدار می‌شوند. درخشش سیاره مشتری (با قدر ۱.۷-) از سیاره زحل (با قدر ۰.۶) بیشتر است، و این راهی است برای پیدا کردن و تمایز این دو سیاره جذاب از یکدیگر.
سیاره مریخ چند ساعت بعد از نیمه شب از افق شرق بالا می‌آید و تا قبل از طلوع آفتاب قابل رصد با چشم غیر مسلح است. درخشندگی مریخ سرخ رنگ کمتر از ۲ است.

داخلی | نجوم |