ادامه انتقاد ستاره‌شناسان از پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

پروژه استارلینک (Starlink) یا اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌‌ایکس (SpaceX) اگرچه برای بسیاری از ساکنان زمین رویایی به نظر می‌رسد اما انتقاد‌ها به آن همچنان ادامه دارد، مخصوصاً از سوی ستاره‌شناسان. استارلینک قرار است در آینده‌ای نه چندان دور اینترنت را در سراسر جهان در دسترس قرار دهد اما مشکل اصلی این طرح، تعداد بسیار زیاد ماهواره‌هایی است که برای رساندن اینترنت‌ به زمین، در مدار قرار می‌گیرند.

اسپیس‌ایکس اعلام کرده که برای تحقق این رؤیا، نیاز به قرارگیری ۴۲ هزار ماهواره مستقل در مدار وجود دارد و مسئله اینجاست که تا امروز تنها ۱۲۲ ماهواره استارلینک به مدار ارسال شده‌اند؛ ماهواره‌هایی که همین حالا با وجود تعداد کم‌شان، تبدیل به چالشی برای دانشمندان گشته‌اند.

رصدخانه‌ها برای ثبت تصاویری دقیق از صورت‌های فلکی، تصاویری با اکسپوژر بالا را ثبت می‌کنند و گاهی نیز پیش می‌آید که در تصاویرشان، یک ماهواره حضور داشته باشد. اگرچه حضور یک یا دو ماهواره نمی‌تواند مشکل مهمی باشد اما حضور صدها یا در آینده هزاران ماهواره در این تصاویر، برای آن‌ها یک مشکل بزرگ است.

به‌تازگی ستاره‌شناسان مختلفی تصاویری را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد ماهواره‌های استارلینک مزاحم آن‌ها هستند؛ و این در حالیست که هنوز فقط ۱۲۲ ماهواره در مدار قرار گرفته‌اند.

بنابر گفته یک ستاره‌شناس عبور ۱۹ ماهواره استارلینک از مقابل یک رصدخانه بیشتر از ۵ دقیقه طول کشیده است

اسپیس‌ایکس البته می‌گوید پیشنهادها برای حل این مشکل را می‌پذیرد؛ اما بدون اینکه تأثیری در تعداد ماهواره مورد نیاز برای تأمین اینترنت به وجود بیاید.

تصویر دیگری که عبور ماهواره‌ها در تصاویر رصدخانه را نشان می‌دهد

آنچه باعث می‌شود ماهواره‌های استارلینک در تصاویر ستاره‌شناسان و رصدخانه‌ها به این شکل حضور داشته باشند، نور ساطع شده از پنل‌های خورشیدی است که روی ماهواره‌ها قرار گرفته‌اند و تأثیری منفی روی رصد آسمان در شب می‌گذارند.