آمادگی بوئینگ برای پرتاب فضاپیمای استارلاینر در ماه آینده میلادی

0 459

فضاپیمای سرنشین‌دار شرکت بوئینگ (Boeing) به نام استارلاینر سی‌اس‌تی-۱۰۰ (CST-100 Starliner) به محل پرتاب واقع در ایالت فلوریدا منتقل شد. این نخستین باری است که مدل آماده به پرواز فضاپیمای استارلاینر از آشیانه خارج می‌شود.

استارلاینر پس از خروج از آشیانه در قسمت بالای حامل فضایی اطلس ۵ (Atlas V) که قرار است آن‌ را به فضا حمل کند، قرار خواهد گرفت و در تاریخ ۱۷دسامبر (۲۶ آذر) این حامل فضایی به همراه فضاپیمای یادشده از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا زمین را به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی ترک می‌کند.

فضاپیمای استارلاینر پس از قرار گرفتن در مدار، به صورت خودکار در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفته و پس از مدتی به زمین بازمی‌گردد. اگر این مأموریت نمایشی با موفقیت انجام گیرد، راه برای سفر فضانوردان ناسا با این فضاپیما در سال آینده میلادی هموار خواهد شد.

شرکت بوئینگ فضاپیمای استارلاینر را تحت پروژه‌ای به نام کامرشال کرو (Commercial Crew) برای ناسا توسعه داده است؛ پرو‌ژه‌ای که در آن فضانوردان با فضاپیماهای ساخت آمریکا به فضا ارسال می‌شوند. پس از پایان برنامه شاتل فضایی (Space Shuttle) در سال ۲۰۱۱، فضانوردان ناسا توسط فضاپیمای روسی سایوز (Soyuz) به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر می‌کنند؛ ناسا به ازای هر صندلی، ۸۵ میلیون دلار به روس‌ها می‌پردازد.

بوئینگ و اسپیس‌ایکس (SpaceX) دو شرکتی هستند که در طرح کامرشال کرو با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ رقابتی که در آن هر دو شرکت مذکور به دنبال پیشی گرفتن از یکدیگر در ارسال فضانورد به فضا می‌باشند که البته بوئینگ به واسطه تأخیرهایی که در برنامه‌های خود داشته، کمی از رقیب خود عقب افتاده است.

کپسول بدون سرنشین کرو دراگون (Crew Dragon) اسپیس‌ایکس ماه مارس سال جاری میلادی موفق شد به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود و به زمین بازگردد. البته همین کپسول در آزمایش موتور که روی زمین صورت گرفت، منفجر شد و ضربه بزرگی به برنامه‌های اسپیس‌ایکس وارد کرد.

با این اوصاف هنوز معلوم نیست کدام شرکت برای اولین بار انسان را به فضا خواهد برد. جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، رئیس ناسا پیش‌بینی کرده در صورتی که آزمایش‌ها به خوبی پیش بروند، اسپیس‌ایکس در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ انسان را به فضا می‌برد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14383
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها