نسخه آزمایشی استارشیپ به‌طور جزئی منفجر شد

0 621

نمونه‌ اولیه و آزمایشی فضاپیمای استارشیپ (Starship) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) با نام Mk1 درحالی که تحت آزمایش‌های زمینی قرار داشت، به‌طور جزئی منفجر شد. این حادثه درخلال آزمایش‌های زمینی در تگزاس روی داد که دراثر آن، ابر دود در هوا پخش و بخش‌هایی از بدنه‌ بخش فوقانی فضاپیما به اطراف پرتاب شد.

انفجار در زمانی به وقوع پیوست که اسپیس‌ایکس ظاهراً در تاأسیساتش در بوکاچیکا (Boca Chica) تگزاس درحال انجام برخی آزمایش‌های فشار روی استارشیپ بود. در روز حادثه، استریم‌های زنده‌ محلی، استارشیپ را درحال تخلیه‌ منظم گاز نشان می‌دادند که بیانگر انجام آزمایش روی آن بود.

یک سخنگوی اسپیس‌ایکس دراین‌باره گفت: «هدف از آزمایش مذکور، قرار دادن سامانه‌ها تحت فشار حداکثری بود؛ درنتیجه آنچه اتفاق افتاد، به‌طور کامل دور از انتظار نبود. انفجار نه صدماتی به‌دنبال داشت و نه حادثه بد مهمی محسوب می‌شود.»

نسخه‌ آزمایشی مورد بحث استارشیپ، با هدف آزمایش طراحی این فضاپیما ساخته شده بود. درواقع، این همان نسخه‌ای است که ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، اخیراً از آن رونمایی کرد. ماسک ادعا کرده بود که این فضاپیمای آزمایشی می‌تواند ظرف چند ماه آینده برخی پروازها را تا ارتفاع پایین انجام دهد و نسخه‌ای دیگر از استارشیپ نیز قادر است ظرف ۶ ماه آینده به مدار زمین برسد.

اکنون، زمان‌بندی اشاره‌شده به‌طور قطع تغییر خواهد کرد. پس از انفجار، ماسک در صفحه شخصی‌اش در توئیتر اشاره کرد که اسپیس‌ایکس احتمالاً دیگر نسخه‌ آزمایشی مذکور از استارشیپ را به پرواز درنخواهد آورد و درعوض پروازهای آزمایشی را با مدل جدیدتر و به‌روزتری انجام خواهد داد که به دنبال ساختش است.

منبع زومیت
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14377
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها