ساخت یک کاوشگر برای کشف حیات در زیر یخ

یک کاوشگر زیرآبی به نام BRUIE توسط مهندسان ناسا ساخته شده است که به کاوش در زیر یخ‌های قطور و جستجوی حیات در آن محیط می‌پردازد و اکنون برای اولین بار قرار است در قطب جنوب مورد آزمایش قرار گیرد. این کاوشگر که بخشی از پروژه توسعه فناوری مطالعه قمرهای یخی خارج از منظومه شمسی محسوب می‌شود در حقیقت یک ربات چرخ‌دار می‌باشد که به منظور حرکت در قسمت زیرین یخ طراحی شده است.

یکی از فرصت‌های جالب توجه برای مأموریت‌های آینده فضایی، شواهد محکمی است که نشان می‌دهد بسیاری از قمرهای یخی سیاره‌های خارج از منظومه شمسی مانند انسلادوس (Enceladus) یا اروپا (Europe) ممکن است دارای اقیانوس‌هایی به وسعت ۶ تا ۱۲ مایل در زیر پوسته یخی خود باشند و شاید برخی از آن‌ها شکلی از زندگی بدوی را در خود جای داده باشند. شواهد علمی نیز این احتمال را تأیید می‌کند، چرا که پوسته یخی اقیانوس‌ها می‌تواند به حیات موجودات زنده کمک کند.

اندی کلش (Andy Klesh) مهندس سرپرست این پروژه می‌گوید: «ما متوجه شده‌ایم که زندگی، اغلب هم در کف دریا و هم در زیر پوسته یخی اقیانوس‌های یخ‌زده پیدا می‌شود. کاوشگر BRUIE نیز در این راستا از قابلیت خود استفاده می‌کند تا به یخ متصل بماند و جریان‌های زیر آب در اقیانوس‌ها موجب تغییر مسیر آن نشوند. علاوه بر این می‌تواند به راحتی مصرف انرژی خود را کاهش دهد و فقط در صورت نیاز روشن شود؛ به این ترتیب قادر است ماه‌ها به کاوش در زیر یخ بپردازد.»

BRUIE به طول سه پا، مجهز به قطعات الکترونیکی، دوربین و ابزارهای متفاوت و دارای دو چرخ موتوردار با دندانه‌های تیز برای اتصال به قسمت زیرین یخ‌های لغزنده است. این کاوشگر رباتیک در اولین آزمایش‌هایی که از ماه دسامبر سال جاری میلادی در ایستگاه تحقیقاتی کیسی استرالیا (Casy station) آغاز می‌شود، از طریق ایجاد یک سوراخ در یخ به داخل آن فرو می‌رود؛ سپس در آنجا کاوش‌های خود را آغاز می‌کند و ابزارهای آن همراه با دو دوربین پخش زنده با کیفیت بالا، داده‌ها را در مورد اکسیژن محلول در آب، شوری آب، فشار و دمای آن ارسال می‌کنند. اگر آزمایش‌های اولیه موفقیت‌آمیز باشد، BRUIE پس از گذشت چند ماه اجازه می‌یابد تا در اعماق بیشتری فعالیت کند.