1398/09/09

نخستین داده‌های کاوشگر پارکر در دسترس عموم قرار گرفت

مأموریت جسورانه ناسا برای لمس خورشید در حال حاضر پانزدهمین ماه خود را می‌گذراند و خبر خوش این است که افراد هم‌اکنون می‌توانند به راحتی به داده‌هایی که کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker) تاکنون جمع‌آوری کرده، دسترسی داشته باشند. بنابر گزارش ناسا، داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط این کاوشگر طی دو پرواز اولیه بین‌ستاره‌ای (stellar flybys)، هم اکنون به صورت آنلاین در دسترس عموم است و ناسا این امکان را برای کاربران علاقه‌مند فراهم کرده تا بتوانند به راحتی داده‌ها را مشاهده و مورد تجزیه وتحلیل قرار دهند.

بیش از یک سال است که کاوشگر خورشیدی پارکر عازم خورشید شده و با شکستن رکوردهای گوناگون مانند بیشترین میزان نزدیکی با خورشید، تاکنون سه بار با این ستاره دیدار کرده و همچنان در حال تاریخ‌سازی است. از زمان ورود به فضا در ۱۲اوت۲۰۱۸، این کاوشگر خورشیدی تاکنون سه مرتبه به دور مدار خورشید چرخیده است. داده‌های جمع‌آوری‌شده طی دو مدار نخست اکنون در دسترس عموم است. گفتنی است کاوشگر خورشیدی پارکر به جایی می‌رود که هیچ فضاپیمایی پیش از این تاکنون نرفته و اطلاعاتی که این کاوشگر نیز جمع‌آوری می‌کند بسیار منحصر به فرد و بی‌نظیر است.

این کاوشگر قبلاً رکورد نزدیکترین فاصله یک جسم ساخته‌شده توسط انسان با خورشید را ثبت کرده و علاوه بر آن پارکر سریع‌ترین فضاپیمایی است که تاکنون به فضا فرستاده شده است. این کاوشگر از اهمیت علمی بالایی برخوردار است چرا که می‌تواند دمای درون و بیرون تاج خورشیدی را اندازه‌گیری نماید. گفتنی است تاج خورشیدی (Corona) بیرونی‌ترین لایه خورشید است.

نور رئوفی (Nour Raouafi)، دانشمند پروژه کاوشگر خورشیدی پارکر از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز (John Hopkins University) در‌این‌باره گفت: «قرار دادن این اطلاعات در دسترس عموم به افراد این امکان را می‌دهد تا در موفقیت مأموریت به همراه جامعه علمی نقش داشته باشند.»

نخستین داده‌های کاوشگر پارکر در دسترس عموم قرار گرفت

داده‌های بارگذاری شده این کاوشگر از طریق لینک‌های gsfc.nasa و nascom.nasa و sppgway.jhuapl قابل دسترسی هستند. این داده‌ها شامل اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط کاوشگر از ۳۱اکتبر۲۰۱۸ تا ۱۲نوامبر۲۰۱۸ و ۳۰ مارس۲۰۱۹ تا ۱۹آوریل۲۰۱۹ است. اندازه‌گیری‌هایی که در طول «اوج و حضیض» صورت گرفته است؛ یعنی زمانی که این کاوشگر در مسیر مداری خود در نزدیک‌ترین و دورترین حالت ممکن از خورشید قرار داشته است.

به عنوان مثال، در طول دوره اول و دوم اوج و حضیض، این فضاپیما در نزدیک‌ترین فاصله خود تا خورشید در  فاصله ۲۴.۸ میلیون کیلومتری (۱۵.۴۱ میلیون مایلی) از خورشید قرار داشت و این در صورتی است که نزدیک‌ترین فاصله عطارد تا خورشید ۴۶ میلیون کیلومتر است.

پیش‌بینی می‌شود دوره‌ چهارم اوج و حضیض در ۲۹ژانویه۲۰۲۰ انجام گیرد که در آن مرحله این کاوشگر در فاصله ۱۹.۴ میلیون کیلومتری (۱۲.۰۵ میلیون مایلی) خورشید قرار خواهد گرفت و در همان حال به سرعت‌های بیش از ۱۰۹ کیلومتر بر ثانیه (۶۷.۶ مایل بر ثانیه) می‌رسد. سرانجام، کاوشگر خورشیدی پارکر به فاصله ۶.۴ میلیون کیلومتری (۴ میلیون مایلی) خورشید خواهد رسید که در این مرحله باید مقادیر عظیمی از گرما و تابش را تحمل کند. این اتفاق در سال ۲۰۲۵ رخ خواهد داد و همانطور که از چنین مأموریتی انتظار داریم، کاوشگر همچنان به جمع‌آوری داده‌ها ادامه می‌دهد تا اینکه به یک فلز سوخته تبدیل گردد.

سازمان ها | NASA | John Hopkins University
افراد | Nour Raouafi

نظرات بینندگان
کاپتان کیارش
1398/9/12 13:37:55
به امید روزی که بتونم عضو ناسا بشم انشالله‌...فعلا در حال تلاشم که بتونم خودم رو به آمریکا برسونم انشالله.